SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specific Learning Disorders - OPNZ0Q118B
Title: Poruchy učení
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 1/1, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ0Q102A
Interchangeability : ONPP13063
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.10.2019)
Students will be introduced to the topic of specific learning impairments in Czech language. We will focus on developmental context of impairments with regard to older pupils (from 6th grade). We will also mention school failure and its influence on kids development, family context and future job perspective. The main emphasis will be on particular impairments in Czech language, such as dyslexia, dysgraphy etc.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (16.09.2019)

Odborná literatura osová (ls 2014):

• Pedagogika, monotématické číslo "Počáteční gramotnost" 1-2 2012
• Hulme,Ch.  Snowling, M. Developmental Disorders of Language learning and cognition. Wiley-Blackwell 2009.

Odborná literatura základní
KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, mimořádné číslo "Psychologické služby škole", Praha, PedF UK 1996.
MATĚJČEK, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál 2002.
TRAIN, A.: Specifické poruchy chování u dětí. Praha, Portál 1997.
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 2003.

Odborná literatura dílčích otázek
JUCOVIČOVÁ, D.- ŽÁČKOVÁ, H. - SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D + H, 2001.
KIRBIOVÁ, A.:Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky, 2000, Portál, Praha.
KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha, Dys 1995.
KUCHARSKÁ, A. (ED.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000. Praha, Portál 1997, 1998, 1999, 2000.
MERTIN, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.
MICHALOVÁ, Z: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2001.
NOVÁK, J.: Dyskalkulie : specifické poruchy počítání. Litomyšl, Augusta 1997.
NOVÁK, J.: Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno, Psychodiagnostika 1997.
RIEFOVÁ, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál 1999.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál 2001.
(další odborná literatura - monografie a časopisecké články - bude k jednotlivým tématům doporučována na přednáškách)

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (29.09.2020)

Distanční výuka: výuka bude probíhat kombinovanou formou. Studenti dostanou přednášky na Moodle, semináře budou probíhat on-line formou.

Výuka má podobu přednášek. 

K základní doporučené literatuře budou v jednotlivých tématických blocích doporučeny další tituly a dodány další materiály pro samostudium. Samostudium je nedílnou součástí výuky. Předmět je podpořen studijními oporami v Moodle. Přístupové heslo je dáno studentům na první přednášce.

Semináře - práce ve skupinách, samostatná práce studentů dle zadaných kritérií, prezentace vybraných zpracovaných seminárních prací (po skupinách a tématech).

Orientační průzkum v základních školách - dle možností studentů.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (16.09.2019)

Studenti zpracují seminární práci dle zadaných kritérií - individuálně nebo skupinově.
Možná témata seminárních prací vybírají studenti v rámci prvních přednáškových setkání, po dohodě s vyučující mohou také  dohodnout  téma dle svého zájmu ( např. vhodné ve vztathu k absolventské práci). Např. :
1. Dopady specifických poruch učení do jednotlivých předmětů na 2. stupni (dle konkrétní aprobace studenta)
2. Přístupy k žákům s daným typem SPU - modifikace přístupů, metod, hodnocení.
3. Příprava individuálního vzdělávacího plánu pro žáky s SPU, ev. plánu pedagogické podpory.
4. Terénní průzkum v ZŠ - systém péče o žáky s SPU na dané škole (na základě rozhovoru s výchovným poradcem, studiem dokumentace, výroční zprávy školy, webových stránek školy aj.)
5. Terénní průzkum v ZŠ - speciálně pedagogická péče v dané škole (rozhovor s pracovníky školního poradenského pracoviště, se školním speciálním pedagogem, případně psychologem)
6. Terénní průzkum v ZŠ - spolupráce školy a školských poradenských zařízení v oblasti SPU.
7. Terénní průzkum v ZŠ - kazuistika žáka s daným typem SPU, modifikace přístupů k němu v průběhu vzdělávání, intervence ve školním prostředí, IVP
8. Překlad cizojazyčného textu k problematice SPU, se vzdělávacím obsahem (nikoli základní teoretické otázky, definice, vymezení SPU aj.)

Ke kurzu jsou k dispozici studijní opory v prostředí Moodle, kde jsou také témata seminárních prací jsou uveřejňována a aktualizována pro příslušný semestr výuky.Rozsah seminární práce: min. 4 normo strany ( u skupinové práce 4 normostrany pro každého studenta) s bibliografickými odkazy a seznamem použité literatury.


Předmět je ukončen písemným testem znalostí - otevřené i uzavřené otázky.

Jedna otázka se bude vztahovat ke specifickým obtížím, které žáci vykazují v rámci daného předmětu - student si bude volit jeden z dvou aprobačních předmětů, které studuje. Např. v dvoukombinaci Aj-It si vybere jeden aprobační předmět a zpracuje potíže žáka s SPU při výuce anglického jazyka nebo při výuce informatiky. Součástí bude i možný přístup k překonávání specifických obtíží.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html