SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School Class - OPNZ0Q117B
Title: Školní třída
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Pre-requisite : OPNZ0Q102A
Interchangeability : ONPP13065
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)
The course offers a deepening of the theoretical knowledge of the classroom and the practice of its organization. In particular, social and developmental psychology is the field of expertise. The aim is to equip students with knowledge and skills that will enable them to use group dynamics for the benefit of individual pupils and the group as a whole in their future teaching practice.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)
Získat hlubší citlivost vůči fungování třídního kolektivu a možnosti jeho ovlivňování ze strany vyučujících.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)
Doporučená literatura ke školní třídě:
  • Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.
  • Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.
  • Braun, R. (1997, 1998). Dotazník B-3, B-4. Praha: Audendo.
  • Čapek, R.: Třídní klima a školní klima. Grada, 2010.
  • Dittrich, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH.
  • Hadj-Moussová (2002, 2014). Diagnostika školní třídy. In Hadj Moussová, Z., Duplinský J. Diagnostika. Pedagog.-psych.poradenství II.
  • Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.
  • Hermochová, S. (2005). Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: Aisis.
  • Hrabal, V. (2003). Sociální psychologie pro učitele. Praha: UK.
  • Hrabal, V. st., Hrabal, V. ml. (2002). Diagnostika. Praha: UK.
  • Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.
  • Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.
  • Lašek, J.: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Gaudeamus HK 2001
  • Mareš, J. (1998). Dotazník sociálního klimatu školní třídy. Praha: IPPP.
  • Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.
  • Martanová,V., Valentová,L.: Školní třída. In Školní poradenství II., UKPedF, 2013.
  • Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.
 
Literatura - inspirace na aktivity se školní třídou:
  • Ediční řada Výchovné poradenství, Třídní učitel, Třídní učitel II. Praha, Raabe: Dobrá škola.
  • Etická výchova  http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/
  • Hermochová, S. (2014): Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Praha, Portál.
  • Hermochová, S. (1994): Hry pro život 1, 2. Praha, Portál.
  • Neuman, J. (2014): Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha, Portál.
  • Neuman, J. Hry do kapsy I-X. Praha, Portál.
  • Projekt Odyssea - OSV  http://www.odyssea.cz
  • Šimanovský, Z. (2011): Hry s hudbou a technikou muzikoterapie. Praha: Portál.
  • Šimanovský, Z. (2014): Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. Praha: Portál.
  • Šimanovský, Z. (2015):  Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha, Portál.
  • Třída v pohodě https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf
  • Vopel, W. K. : Skupinové hry pro život 1-4. Praha, Portál.
  • Zlatý fond her I, II, III, IV. Praha, Portál.
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)

Prezentace informací o fungování školní třídy: diagnostika, prevence, intervence.

Diskuse nad tématy školní třídy.

Zážitkové a sebezkušenostní aktivity.

Skupinová práce.

Kazuistiky tříd, příklady z praxe.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)

Témata kurzu:

TEORIE TŘÍDY

  • Definice skupin, typologie skupin
  • Struktura a dynamika (Role a pozice ve třídě; vývoj a utváření školní třídy)

DIAGNOSTIKA TŘÍDY

  • Diagnostika třídy – pozorování, rozhovory, dotazníky
  • Sociometrie – užití, zpracování a interpretace

INTERVENCE A PREVENCE

  • Třídní komunitní kruhy, třídnická setkání
  • Pravidla ve skupině a jejich ustavování
  • Narušené vztahy ve skupině, šikana
  • Prevence negativních sociálních jevů
  • Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)

Aktivní účast na seminářích, diskuse, skupinová práce.

Odevzdání seminární práce o jedné třídě z pedagogické praxe: zhodnocení třídy z hlediska diagnostiky, konkrétní návrhy na následnou práci se třídou. Závěrečné reflektivní setkání (formou skupinového kolokvia).

Distační forma - online setkání skrz Microsoft Teams v čase semináře (odkaz studenti dostanou emailem). Prezentace a další výukové materiály v moodle. Podmínkou k úspěšnému absolvování kurzu je aktivní účast na online setkání, plnění úkolů v moodle. Závěrečná práce bude upřesněna v průběhu semestru dle možností osobní přítomnosti na základních a středních školách.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html