course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the teaching profession and job description of the teacher in the overall context of school operation. It will focus on the interaction of teacher and pupil in the educational process from the pedagogical and psychological point of view as well as related non-teaching activities. The accompanying seminars will theoretically reflect aspects of teaching and this reflection students will apply when performing tasks in the portfolio according to the assignment.
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (28.09.2020)
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.V případě distanční výuky bude předmět realizován v prostředí Moodle a pomocí služby vzdálené konference ZOOm.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Students observe and analyze educational and educational situations in the course of observational practice at school, using appropriate psychological, social pedagogical and generally didactic concepts for their analysis. In the group he discusses perspectives of pupils and teachers, proposing alternative ways of solving practical situations with the support of professional argumentation.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.
Literature -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.
Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe (v LMS Moodle)
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.
Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe (v LMS Moodle)
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Credit requirements: Elaboration and submission of tasks in portfolio. Active participation in the fulfillment of tasks assigned by the teacher.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání úkolů v portfoliu.
Aktivní účast při plnění úkolů zadaných vyučujícím praxe.
Syllabus -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Topics according to portfolio: teacher-pupil - class, pedagogical communication, teaching design, prevention, inclusion, documentation Activities: focused classroom observations analytical analysis of teaching hours with school teachers analytical analysis of teaching hours with faculty teachers and classmates, group analysis according to potrfolia thematic seminars with school teachers and faculty teachers, group preparation presentation of an optional topic according to potrfolia further collection of data for psychological tasks studying school documentation
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (02.10.2017)
analytické rozbory vyučovacích hodin s vyučujícími školy
analytické rozbory vyučovacích hodin s pedagogy fakulty a se spolužáky, skupinové vypracování analýzy dle potrfolia
tematické semináře s učiteli školy a pedagogy fakulty, skupinová příprava presentace volitelného tématu dle potrfolia
další sběr dat k psychologicky zaměřeným úkolům
studium školní dokumentace
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
100% participation in practice. In the absence, students are obliged to apologize in advance (in person, in writing, by telephone) at the school or the teacher who leads the seminar Pedagogical Reflection of Pedagogical Practice. Absence is excused only in serious cases. Students are obliged to compensate for their absence by agreement with the teacher who leads the seminar Pedagogical Reflection of Pedagogical Practice. - Elaboration of portfolio tasks - Active participation in the tasks assigned by the school teacher and the faculty teacher who leads the seminar. At the same time, the student is obliged to follow the instructions of the designated school teacher, the school head and his / her deputy. other school staff with whom the student will work.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) na škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.
- Vypracování úkolů v portfoliu
- Aktivní účast při plnění úkolů zadaných učitelem školy a vyučujícím fakulty, který vede seminář. Přitom je studující povinen dbát pokynů určeného učitele školy, ředitele školy a jeho zástupce, příp. dalších pracovníků školy, s kterými bude studující spolupracovat.