SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mobile technology in Education - OPNZ0I153C
Title: Využití mobilních dotykových technologií ve výuce
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/2, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Daniel Tocháček
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
PhDr. Jakub Lapeš
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.09.2020)
Study subject The use of mobile touch technologies in teaching is an optional method for students of the master's study of teaching in the study program N7504 Teacher Training for Secondary Schools who use basic digital literacy. The course is in subsidies 0/2 hours per week, is a closed exam and is worth 4 credits. The subject Use of mobile touch technologies in teaching focuses on the area of ​​didactic specifics and possibilities of using a specific type of technical means, referred to as mobile touch technologies, eg tablets and mobile phones. Its mission is to equip students with relevant knowledge and competencies, which they can apply in their pedagogical practice together with the knowledge of didactics of your approbation fields. The aim of the course is to acquaint students with contemporary mobile touch technologies used in education, with their basic technological characteristics, educational potential, ways of their functional implementation and use of the possibilities in education. Thematic subject focused on basic terminological constructive areas, parameters and didactic specifics of selected tablets and other mobile touch technologies and on the issue of implementation of didactic materials. It also includes working with online online systems for providing feedback. Students will be acquainted with the possibility of involving robotic toys and other didactic techniques enabling the development of information literacy and algorithmic thinking.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.09.2020)

Vzhledem k současné situaci bude výuka probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.

Literature -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.09.2020)

Main materials will be provided via Moodle course.

examples of other information sources:

  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
  • TOCHÁČEK, D., LAPEŠ, J. Edukační robotika. Praha: PedF UK, 2012, ISBN 978-80- 7290-577- 5.

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (04.11.2021)

DIDAKTICKÁ SPECIFIKA MOBILNÍCH DOTYKOVÝCH TECHNOLOGIÍ

  • Tablety, mobilní telefony
  • Další mobilní dotykové technologie
  • Současné trendy a vývoj mobilních dotykových technických prostředků
  • Didaktické materiály pro mobilní dotyková zařízení (v prezenční, online i hybridní výuce)

DOTYKOVÁ ZAŘÍZENÍ A JEJICH VYUŽITÍ VE VÝUCE

  • Tablety a telefony, druhy, možnosti využití, softwarová podpora
  • Zásady práce ve třídě 
  • Práce s aplikacemi a produktivní práce s mobilními zařízeními
  • využívání aplikací pro poskytování zpětné vazby u žáků (např. Quizzlet, Kahoot, Mentimeter) i se zaměřením na hybridní a online výuku

ROZVOJ GRAMOTNOSTÍ PROSTŘEDNICTVÍM MOBILNÍCH DOTYKOVÝCH ZAŘÍZENÍ

  • role algoritmického myšlení a rozvoj informačního myšlení
  • příklady robotických hraček při rozvoji algoritmického myšlení u žáků
  • rozvoj digitální a informační gramotnosti
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.09.2020)

Completion of the course is based on:

  • on the portfolio of continuously fulfilled tasks assigned during the semester through the Moodle course,
  • final work created and methodically processed activities for work with mobile touch devices (group activity - 2-3 students) - the work is processed directly in teaching at the end of the semester,
  • final work dealing with a selected theoretical topic in the field of mobile touch devices (the only work processed outside the classroom, approx. 2 mns.).

In the event that there is again a transition from full-time teaching to distance learning in connection with the measures taken, the teaching will be carried out online at the time of standard scheduled teaching through the MS Teams application. At the same time, distance learning and teaching-related communication in the Moodle environment will be strengthened. Students should participate in such adapted teaching in the same active way as in the case of regular teaching.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html