Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
The concept of the subject is based on the document WHO "Health 21", corresponds to the National Program for the Development of Education in the Czech Republic and is based on the framework educational programs for primary and secondary education in the field of health education. Learning outcomes of the course unit The course contributes to the development of didactic thinking of teachers in order to fulfill the expected outcomes of the educational area Man and Health in School Practice. It emphasizes the systemic understanding of teaching, explains the application and integration concepts of health education.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.08.2017)
Pojetí předmětu se opírá o dokument WHO "Zdraví 21", koresponduje s Národním programem rozvoje vzdělávání v ČR a vychází z rámcových vzdělávacích programů pro základní a středoškolské vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro naplnění očekávaných výstupů vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ve školní praxi. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí výchovy ke zdraví.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to provide students with deeper theoretical foundations of subject didactics focused on the needs of education in the field of health promotion and the implementation of educational objectives of health education at primary and secondary schools.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.08.2017)
Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby vzdělávání v oblasti podpory zdraví a na realizaci výukových cílů výchovy ke zdraví na ZŠ a SŠ.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (03.10.2020)
Výuka probíhá prostřednictvm aplikace Teams.Studenti potřebují připojení k internetu ev. kameru,mikrofon. Odkaz na výuku je posílán prostřnictvím emailu ze sisu.
KOLÁŘ, Z. VALIŠOVÁ, A.: Analýza vyučování. Praha, Grada, 2009. 230 s. ISBN 978-80-247-2857-5.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
Marádová, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 79 s. ISBN 978-80-7290-662-8.
Skalková, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1937-9
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál : 2013 ISBN 978-80-262-0367-4
ŠALAMOUNOVÁ, Z;. ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R.. Komunikace ve školní třídě. Portál, 2012 ISBN 978-80-262-0085-7
VALENTA, J. Didaktika osobnostní výchovy. Praha:, Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4473-5.
Zormanová, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 239 s. ISBN 978-80-247-4590-9
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (08.09.2017)
Požadavky k zápočtu:úspěšné absolvování zápočtového testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75%). Pro získání zápočtu lze využít maximálně tři termíny. Aktivní účast ve výuce (maximálně 3 omluvené absence)
Syllabus -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
1. The system of curricular documents, definition of FEP for basic education.Objectives of health education in the area of cognitive, affective and behavioral, developing the competences of pupils.Educational area Human and Health in FEP.
2. Analysis of the educational area Man and Health.
3. Practical and emotional needs of pupils.Methodology of defining partial learning objectives based on expected outcomes.
4. The role of motivation in health education, activation of pupils' learning.Practical and emotional needs of pupils.
5. Forms and methods of teaching in VkZ.
6. Teaching lesson VkZ.Structure of lesson, teaching planning.
7. Problems of evaluation of teaching efficiency, specifics for health education.
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (08.09.2017)
1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP.
2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.
3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výstupů.
4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků.
5. Formy a metody výuky ve VkZ.
6. Vyučovací hodina VkZ. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky.
7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.