SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Observation of Social Science at Higher Secondary School - OPNX2O126B
Title: Náslechová praxe na SŠ v ZSV
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (5)
summer:unknown / unknown (5)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (17.05.2019)
This Teaching Observation provides students with an opportunity to learn more about the different forms of teaching of Civics a Social Sciences and tries to inspire their own creativity in teaching practice and didactic thinking. Students observe several lessons and fulfill the tasks connected with their own future practice.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.11.2019)

Cílem předmětu je známit studenty s různými podobami výuky ZSV a těmito podobami se inspirovat.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (16.01.2022)

V době, kdy nebude možné reflektovat a konzultovat souvislou praxi kontaktně, bude komunikce probíhat bezkontaktně, a to jak synchronně, tak asynchronně. Synchronní výuka bude probíhat v MS Teams, asynchroní spíše v moodlu.

Adresa pro synchronní distanční výuku v MS Teams pro dobu, kdy z epidemiologických důvodů není možná výuka prezenční: https://1url.cz/@naslechovka

Adresa kurzu na Moodle UK 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6179 (Heslo: praxe; kurz je však zatím otevřený.)   Kód pro přímý vstup do týmu v MS Teams: ici9mz3

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (09.12.2020)

Základní studijní literatura

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

Doporučená studijní literatura

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.

JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.

KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné školePraha: Portál 1999.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016. 

VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2021)

Průběh předmětu:

a) Úvodní informativní setkání (proběhně tesně před didaktickým seminářem v prvním či druhém týdnu);

b) Samostatné shlédnutí videozáznamových ukázek hodin a jejich společná reflexe na didaktickém semináři; 

c) Náslech dvou vyučovacích hodin realizovaných mimo pracoviště souvislé pedagogické praxe (možné též vzádleně či ze záznamu);

d) Reflexe specifik distanční výuky a formulace nároků na přípravu a hodnocené této výuky;

d) Reflexivní kolokviální seminář(e) k pozorovaným hodinám a vlastní praxi (některé proběhnou též v době souvislé praxe: na těchto seminářích bude možné reflektovat právě realizovanou praxi); 

e) Závěrečné kolokvium (Může probíhat samostatně či jako součást kolokvia k souvislé pedagogické praxi.)

 

Projeví-li studenti zájem, může proběhnout též samostatná diskuse s pedagogy inspirativních škol. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (09.12.2020)
Podmínkou udělení zápočtu je observace a reflexe zadaného počtu vyučovacích hodin, případně setkání s vučujícími. Observace je doložena vytvořením záznamů z pozorování, reflexe probíhá obvykle kolokviálně.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html