SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Elective Course B - Project of Modernity - OPNX2O117B
Title: Výběrový kurz B Projekt moderny
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Interchangeability : OPNX2O116B
Is interchangeable with: OPNX2O116B
Annotation -
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (14.05.2019)
The course focusus on Critical Theory as being one of profound thought streems in the twentieth century. The issues are its representative (Adorno, Horkheimer, Benjamin, Marcuse, Fromm, Habermas, Honneth), its seminal books, and its broader social context.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (29.01.2021)

Cílem předmětu je osvojení si základních myšlenek modernity ve vztahu ke kritickému myšlení minulosti i současnosti.

Descriptors - Czech
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (26.02.2021)

Národní digitální knihovna (volný přístup do 30.6. 2021 pro vyučující a studenty)

Najdete tam vše, co je zdigitalizované v Národní knihovně, většinu knih, časopisů, novin vydaných v českých zemích za poslední desetiletí. 

https://ndk.cz/

Vpravo nahoře je tlačítko Přihlásit, to Vás přesměruje na stránku, kde odkliknete Souhlas s podmínkami použití, potom se přes eduID dostanete přes CAS už jako přihlášený. Pokud kliknete na titul (pomaleji se to načítá), i přes to, že na něm vidíte zámeček, tak je přístupný.

 

http://plato.stanford.edu/entries/critical-theory/

(Heslo Critical Theory in Stanford Encyclopedia of Philosophy, kde je též podrobná bibliografie)

mnoho textů v češtině na stránce

http://sok.bz

 

Základní literatura

 

Badiou, A., Manifest za filozofii, Praha 2014.

Hauser, M., Adorno: moderna a negativita. Filosofia, Praha 2005.

Hauser, M.: Prolegomena k filosofii současnosti. Praha, Filosofia 2007.

Horkheimer, M., Tradiční a kritická teorie. Aluze č. 1/2001, s. 74-106.

Horkheimer, M., Marcuse, H., Filosofie a kritická teorie. Filosofický časopis č.4/2003, s. 617-638.

Adorno, Th.-Horkheimer, M., Dialektika osvícenství. Přel. M.Hauser a M.Váňa. OIKOYMENH, Praha 2009.

Marcuse, H., Eros a civilizace (http://www.sok.bz/index.php?option=com_content&task=view&id=331)

Wellmer, A., K dialektice moderny a postmoderny. Kritika rozumu po Adornovi. Aluze č. 4/1998.

Žižek, S., Nepolapitelný subjekt, Chomutov 2012.

 

Doporučená literatura:   

 

 

Adorno, Th.W.: Minima moralia.  Praha 2009.

Fromm, E.: Ať zvítězí člověk. In: Antologie textů současné západní filosofie I., vyd. M. Tlustá. Praha, SPN 1965, s.70-75.

Habemas, J.: Modernity´s Consciousness of Time and Its Need for Self- Reassurance, in týž: The Philosophical Discourse of Modernity. Cambridge, MIT Press, 1996, str. 1-23.

Habermas, J.: Moderna – nedokončený projekt. In Za zrkadlom moderny. Bratislava, Archa 1991, s. 299-318.

Machovec, M.: Vytvoření dějinné dynamiky. In: týž, Filosofie tváří v tvář zániku. Brno, Zvláštní vydání 1998, s.179-238.

Marcuse, H.: Socialistický humanismus. Tamtéž, s. 168-174.

Marx, K.: Osmnáctý brumaire Ludvíka Bonaparta. In: Marx/Engels, Vybrané spisy 2. Praha, Svoboda 1977. 

Rimbaud, J.A.: Dopisy vidoucího. In týž: Srdce pod klerikou. Praha, Boj 1993, s. 98-112.

Suchodolski, B.: Renesanční humanismus a marxistický humanismus. In: Antologie textů současné západní filosofie III. (Problémy moderního humanismu), vyd. M. Tlustá. Praha, SPN 1967, s. 120-127.

Taylor, Ch.: Humanismus a moderní identita. In: Člověk v moderních vědách. Filozofický ústav ČSAV 1992, s.91-132.

Cohen, G.: Svoboda a peníze. Filosofický časopis, 1, 2000.

Ferrara, A.: Autenticita a projekt moderny. In: Etika autonomie a autenticity (sborník). Praha, Filosofia 1997.

Kant, I.: Odpověď na otázku: co je to osvícenství? In: Was ist Aufklärung? op.cit.

Rozhovory s Jürgenem Habermasem. Čítanka kritické teorie, I. Vyd. Cviklová, Š.- Krýsl, Š. Praha 1999.

Weber, M.: Protestantská etika a duch kapitalismu, in týž: Metodologie, sociologie a politika. Praha, OIKOYMENH 1998.  

Fromm, E.: Obraz člověka u Marxe. Brno, L. Marek 2004.                             

Žižek, S., Mluvil tu někdo o totalitarismu? Praha 2007.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (26.02.2021)

Písemná práce 5 normostran. Práce se odevzdává prostřednictvím moodlu předmětu (Vložit úkol). Termín odevzdání: 17.5. 2021. Práce můžete vkládat i během semestru. Všechny práce budu posuzovat až po 17.5. 2021 (cca do deseti dnů). Práci mi neposílejte mailem.

Zvolit si téma nebo autora z okruhů v sylabu. Zvolené téma se bude diskutovat na semináři. Viz Podmíny ukončení. Téma práce: interpretace zvoleného textu; výklad pojmu; výklad myšlenek zvoleného autora nebo směru (nepište životopis autora). Uveďte prameny a odkazy.  Některé texty on-line naleznete např. na adrese https://sok.bz/ (vpravo nahoře- zvolit Autoři nebo Témata). Nevolte témata bezprostředně probraná na semináři.    

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (26.02.2021)

Tématické okruhy:

 

Moderna jako celkový přístup ke světu a člověku

 

      Čím se vyznačuje moderní postoj ke světu?

      Časový význam pojmu ´moderna´

      Premoderní, moderní, postmoderní postoj a jejich vztah k  minulosti, současnosti a    

      budoucnosti.       

      Kvalitativní význam pojmu ´moderna´ 

      Tři fundamenty moderny: svoboda subjektu, autonomie rozumu, dimenze budoucnosti

      Universalismus moderny a partikularismus národa

      Moderna a krizové fenomény současnosti

 

 

Založení moderního emancipačního humanismu: evropské osvícenství osmnáctého století  

 

         Antické, židokřesťanské a renesanční kořeny humanismu

         Osvícenské myšlení. Jeho východiska, charakter a cíle.

         Význam N. Machiavelliho a Fr. Bacona

         Představitelé osvícenství: Smith, Locke, Vico, Montesquie, Voltaire, ´encyklopedisté´,   

         Herder.

         Živé problémy doby jako základní hledisko osvícenství. Význam literatury. Voltairův           

         ´Candide´, Diderotův ´Synovec Rameaův´.

         Prohloubení a kritická reflexe osvícenství: Rousseau, Mendelssohn    

         Hegelův výklad osvícenství ve Fenomenologii: ´užitečnost´ a masovost jako výsledek  

         osvícenství   

         Odvrácená tvář osvícenství: markýz de Sade

         Osvícenství a francouzská revoluce (Condorcet, Cabanis, Burke, de Maistre, aj.)

 

Dvě linie moderního emancipačního myšlení

  

a, normativní linie

   

    Kant a osvícenství

    Kantovo vymezení subjektu

    Kant a náboženství   

    Weber  a jeho vymezení moderny jako rozpojení kognitivní, etické 

    a estetické sféry

    Habermas a teorie komunikativní racionality (2. generace kritické teorie)

    Honneth a teorie uznání (3. generace kritické teorie)

 

  b, obsahová linie    

 

    Marxovo pojetí člověka

    Analýza dějin

    Vzájemná podmíněnost subjektu a dějin 

    Osvícenství a utopie

    Lukács a ´zvěcnění´ moderního světa

    Kritická teorie (1. generace)

    Adornova/Horkheimerova ´Dialektika osvícenství´

    Benjaminovy ´Dějinně filosofické teze´       

    Marcuse, Fromm a ´freudomarxismus´ 

    Západní marxismus: Lukács, Gramsci, Bloch, Sartre, Althusser        

    Český marxismus: Kosík, Kalivoda        

    Lacan, Žižek a obnova (politické) subjektivity v postmoderně   

    

Postmoderní kritika fundamentů moderny

   

    Co je to postmoderna?

    Lyotardova kritika projektu moderny jako velkého vyprávění

    Foucaultova a Deleuzova kritika moderního pojetí subjektu

    Derridova kritika evropské racionality (´logocentrismu´)

    

Současný spor o modernu

 

    Habermasova kritika postmoderny

    Postmoderní kritika Habermase      

    Ekonomická, dějinná a kulturní analýza postmoderny:

    Harvey, Jameson, Callinicos

    Moderna a současné krizové fenomény (konzumní kultura, 

    fundamentalismus, globalizace, ekologie)

    Filosofické odpovědi na současnou kompozitní krizi:

    Badiou, Žižek, Kleinová

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (26.02.2021)

Osmdesáti procentní účast na on-line připojeních během semestru (dělá se prezence). V moodle předmětu bude zadán vždy jeden text na další seminář. Každý student si připraví jednu otázku k textu: na co se lze zeptat autora textu? V semináři ji bude každý prezentovat a odpoví na ni jednak v intencích autora textu a jednak poskytne nějakou jinou odpověď spjatou s jiným autorem nebo s vlastními argumenty. Otázky a odpovědi budu průběžně hodnotit. V druhé polovině kurzu, tedy od konce praxí se budeme věnovat tezím seminárních prací. Na první seminář po praxích si každý připraví téma a stručnou anotaci, o čem by chtěl psát. Každý ji představí a pedagog či ostatní studenti téma okomentují a doporučí způsob jeho rozvíjení.  Na dalších seminářích budou postupně studenti prezentovat své rozšířené teze seminární práce s následnou diskusí. Tyto rozšířené teze pak zpracují do výsledné podoby seminární práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html