SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Observation of Social Science at Higher Secondary School - OPNX1O131B
Title: Náslechová praxe na SŠ v ZSV
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (7)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Interchangeability : OPNX1O130B, OPNX1O132B
Is interchangeable with: OOPNX1O132, OPNX1O132B, OPNX1O130B
Annotation -
Last update: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)
Teaching observation practice precedes the continuous field practice. It is realized at secondary schools and at grammar schools. During the practice the students administer pedagogic diary, collect results of pupils’ work and the material for evaluation of one’s pedagogical activities. In the following reflective lessons, they present selected pedagogic situations which they consider as tough and consult various ways of their solutions.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.09.2018)

Základní studijní literatura

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

Doporučená studijní literatura

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.

JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.

KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné školePraha: Portál 1999.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016. 

VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)

Průběh předmětu:

a) Úvodní informativní setkání (proběhně tesně před didaktickým seminářem v prvním či druhém týdnu);

b) Samostatné shlédnutí videozáznamových ukázek hodin a jejich společná reflexe na didaktickém semináři; 

c) Náslech dvou vyučovacích hodin realizovaných mimo pracoviště souvislé pedagogické praxe;

d) Reflexivní kolokviální seminář(e) k pozorovaným hodinám a vlastní praxi (některé proběhnou též v době souvislé praxe: na těchto seminářích bude možné reflektovat právě realizovanou praxi); 

e) Závěrečné kolokvium (Může probíhat samostatně či jako součást kolokvia k souvislé pedagogické praxi.)

 

Projeví-li studenti zájem, může proběhnout též samostatná diskuse s pedagogy inspirativních škol. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.09.2018)

Podmínkou udělení zápočtu je observace a reflexe zadaného počtu vyučovacích hodin. Observace je doložena vytvořením záznamů z pozorování, reflexe probíhá obvykle kolokviálně.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html