SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education II - OPNX1O105A
Title: Filosofie výchovy II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (10)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Pre-requisite : OPNX1O101A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (25.02.2018)
Cílem kurzu je připravit studenty na filosofickou interpretaci pedagogických konceptů. Seznámit je s hermeneutickými východisky duchovědné pedagogiky: pojmy pedagogická skutečnost, pedagogická existence, pedagogický eros.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (25.02.2018)

Literatura povinná:

 

Pelcová, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.

Pelcová, Naděžda a Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 220 s. ISBN 978-80-246-2636-9.

Patočka, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. 505 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 1. Oikúmené. ISBN 80-86005-24-0.

 

Literatura doporučená:

Palouš, Radim. Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2008. 95 s. Oikúmené; sv. 148. ISBN 978-80-7298-302-5.

Palouš, Radim. Ars docendi. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 127 s. ISBN 80-246-0855-3.

Palouš, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 89 s. ISBN 978-80-246-1833-3.

Palouš, Radim a Svobodová, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9.

Palouš, Radim. Komenského Boží svět. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 142 s. ISBN 80-04-25615-5.

Stark, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu: se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 183 s. ISBN 80-7380-012-8.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (25.02.2018)

Studenti zvládnou ke zkoušce 1 titul z povinné a 1 titul z doporučené literatury. Důraz bude kladen na schopnost interpretace vybraného filosofického textu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (25.02.2018)

Výchova založená na empatii, sympatii, výchova pojatá jako událost. Hermeneutická pedagogika. Pedagogika odpovědnosti, pedagogika komunikace a jejich filosofický – fenomenologický základ. Hra ve výchově – vztah mezi PAIDEIA a PAIDIA. Meze a limity využití hry ve vzdělávání. Fenomén výchovy v kontextu přirozeného světa, intencionalita výchovy. Výchovný diskurz v dekonstrukci. Výchova ke kultuře a kulturnosti.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html