SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous Art-Teaching Practice in High Schools and Children's Art Schools - OPNW2V115A
Title: Souvislá pedagogická praxe z VV na SŠ a ZUŠ
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW2V110A
Annotation -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
The course is devoted to continuous professional pedagogical practice of students at secondary schools. In the case of distance learning, activities are move to reflection and analysis of already realized lessons. Students carry out their own lessons according to created and consulted didactic plans depending on the conditions of residence. According to the new conditions, the focus of students' research activities is also changing .
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994

SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.

HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.

HAZUKOVÁ,H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.

HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

The student accepts his own practice as action research. It analyses and evaluates the collected data in terms of proposals to improve its operation.

The student submits for evaluation and defends the portfolio of his pedagogical practice.

examination (KZ)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

Svou vlastní vyučovací praxi pojímá jako akční výzkum. Nasbíraná data analyzuje a vyhodnotí ve smyslu návrhů zlepšení svého působení.

Student předkládá k hodnocení a prezentuje portfolio vlastní peadgogické praxe. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html