SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Reflective Seminar of Art-Teaching Practice - OPNW2V112A
Title: Reflektivní bilance výuky výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW2V110A
Is pre-requisite for: OPNW2V118A
Annotation -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
The aim of the seminar is to provide students with the opportunity to reflect on the practice. In the case of distance learning, stored materials, especially video recordings, will be examined from these points of view. The actual follow-up practice will be realized by students according to the conditions at the place of their stay.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

Methods, forms, objectives and requirements of the evaluation of teaching hours. Students will see their own professional competences as well as the professional competences of faculty teachers on the basis of methods of action research. Based on the analysis of teaching units and didactic transformation of artistic content, they propose possibilities to improve their own teaching practice. 

Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.

HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.

HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.

HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.

HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. .

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

MCNIFF, J. Action research: Principles and practice. Routledge, 2013.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999.

SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

WHITEHEAD, J., MCNIFF, J. Action Research: Living Theory. London: SAGE, 2006.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

continuous participation (Z)

Verbal presentation of outputs from practice, which will be documented on the basis of photo documentation and in the form of a didactic structure of preparation for the art education unit. Compilation of the written reflective balance of the teacher in relation to his own teaching. Analysis of teaching units, formulation of results and suggestions of improvement of realized teaching.

In the case of distance learning, the requirements will be adapted to the specific situation.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

1.      – 2. : RVP ZV a G (vzdělávací obsahy, cíle, kompetence a očekávané výstupy);příprava na výuku a hlediska jejiho hodncení

3.      – 4. : potenciál výtvarného zadání; učitelovo rozhodování v situacích tvůrčího procesu; konceptová analýza vyučovací jednotky

5.      – 6. : metodologie akčního výzkumu;

7.      – 8. : reflektivní bilance učitele a její analýza; 

9        – 10. : prezentace výstupů odborných praxí ve skupině;

11. – 13. : návrhy zlepšení vlastní vyučovací praxe.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

Verbal presentation of outputs from practice, which will be documented on the basis of photo documentation and in the form of a didactic structure of preparation for the art education unit. Compilation of the written reflective balance of the teacher in relation to his own teaching. Analysis of teaching units, formulation of results and suggestions of improvement of realized teaching.

In the case of distance learning, the requirements will be adapted to the specific situation.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html