SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gallery and Museum Education - OPNW2V109A
Title: Gallery and Museum Education
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW2V104A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
The course introduces works of art in cultural institutions, public spaces and educational settings. Central themes comprise typology of art and cultural institutions, their missions, conceptions, collections, education programs in galleries and museums of art. Contemporary museums and galleries are viewed as media of communication. Gallery education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education will be introduced. Examples of education programs and good practice will be taken from research projects and actual designs of education encounters with art.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

FULKOVA, M., TIPTON, T. (2013) DNA as a Work of Art: Processes of Semiosis between Contemporary Art and Biology', The International Journal of Art & Design Education, Volume 32, Issue 1, February 2013. Pp. 83 – 96. ISSN 1476 – 8062 (Print), ISSN 1476-8070 (Online)
FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
FULKOVÁ, M.; STRAKER, A.; JAROS, M.: The Empirical Spectator and Gallery Education. The International Journal of Art and Design Education. 2004, 23, n. 1, pp. 4-16. ISSN 1476-8062(print), ISSN 1476-8070 (Online)
FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2
PRINGLE, E.: The Artist-Led Pedagogic Process in the Contemporary Art Gallery: Developing a Meaning Making Framework. The International Journal of Art and Design Education. 2009, 28, n. 2, pp. 174-182. ISSN 1476-8070 (Online)


FULKOVA, M: One Own´s Path to Art. Selected Education Programs of the Museum of Decorative Arts and Galerie Rudolfinum. Praha: Pedagogická fakulta, 2015
FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C.P. (Eds. (2013) Images & Identity. Educating Citzenship through Visual Arts. Bristol, Chicago: Intellect. ISBN 978-1-84150-742-2.

Online resources with digital galleries, education programs, case studies, teacher materials and example lesson plans:

www.image-identity.eu
www.gamuedu.cz
www.creativeconnexions.eu

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)

Data: 19. 4., 3. 5., 17. 5.

1. Návštěva profesionálního prostředí – edukační oddělení a pojetí edukace v UPM. Komparace povahy galerijního a muzejního edukačního přístupu.

Analýza odborných textů. Pojmy a pricipy intertextuality a intervizuality v edukaci, nelineární (rizomatický) edukační přístup, kulturologické kontexty.

2.

Návštěva profesionálního prostředí – seznámení s výstavním projektem UPM, kurátorským pojetím, principy  tematizace kulturního obsahu, příprava vlastního pojetí pedagogické transformace (oblast pedagogical content knowledge).

Primární prameny a studijní pozadí: poskytne UPM, Mgr. Vladimíra Sehnalíková

 

3. Týmová práce v profesionálním prostředí – dokončení návrhu edukace, práce v týmech, vzájemná evaluace (peer review) návrhů a jejich pedagogické nosnosti a proveditelnosti.

Spolupráce s edukačním oddělením UPM.

4. Finální doladění scénářů edukačního modelu k provedení v praxi, scénáře workshopů pro veřejnost, časová dotace, týmy, vedení a jmenovitá zodpovědnost.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Active participation in gallery workshops, analysis od case records and professional programs. Designing of a pilot program, peer review. Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of pilot studies on chosen issues.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html