SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comparative Didactics of Art Education - OPNW2V107A
Title: Srovnávací didaktika výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW2V102A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.01.2020)
Předmět se zabývá možnostmi a metodologickými nástroji soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky ve smyslu vědní disciplíny, jejím rámcem a přístupy (srovnávací pedagogika a přístupy sociálních věd: sociologie, psychologie a etnologie; přístup empirický, interkulturní, interdisciplinární; srovnávací pedagogika a výzkum kvantitativní, kvalitativní), vymezení předpokladů srovnání (ekvivalentní jevy, volba společných kritérií či kategorií a metod srovnání, znalost mezinárodních standardů, zohlednění specifických rysů vzdělávacích systémů, kontextu interpretace výzkumných nálezů, oborové tradice, jazyka a myšlení). Vzhledem k hostování zahraniční přednášející prof.Linney Wix pozornost bude věnována tradičním a aktuálním edukačním přístupům a jejich kurikulárním rámcům v USA, srovnání americké a evropské orientace výtvarné pedagogiy a úloze vizuální gramotnosti, srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Přednášky a semináře proběhnou ve formě tandemové výuky (participační a hospitační forma)v angličtině, což je výukový standard Karlovy univerzity. Studenti se tak seznámí s mezinárodním funkčním slovníkem oboru.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.01.2018)

Připravit studenty k aktivní aplikaci současných koncepcí výtvarné výchovy ve všeobecném (základním a středoškolském) a specifickém vzdělávání a výchově a seznámit je s dalšími aspeky práce výtvarného pedagoga. Nahlížet současnou českou výtvarnou výchovu v mezinárodním kontextu.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


ADICK, CHRISTEL: Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart 2008.

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

PRŮCHA, J.: Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, Praha 2012.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. „Obrazová kompetence“ – klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Towards a Common European Framework of Reference on Visual Literacy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.

Eurydice. [online]. Národní agentura pro evropské vzdělávací programy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://www.naep.cz/eurydice

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.01.2020)

přednáška

seminář, individuální konzultace

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.01.2020)

Student se seznámí se základy srovnávací výtvarné pedagogiky a s odborným slovníkem v angličtině. Reflektuje současný stav výtvarné výchovy v ČR optikou mezinárodního srovnání. Jako podklad ke zkoušce založí a zpracuje portfolio zdrojů, s nímž pracuje v průběhu semestru a používá ho při seminářích. Zpracuje pro sebe základy odborné terminologie (test). V ústní části zkoušky předvede krátkou prezentaci vybraného problému oboru (prezntace bude provedena v angličtině a bude ji možno individuálně konzultovat v průběhu semestru s prof. Wix), odpoví na doplňující otázky zkoušejících.

Dalším kritériem hodnocení je aktivní přístup v seminářích. Účast na přednáškách vysoce doporučujeme, neboť znalost bude diskursivně budována a kontextualizována, odborné termíny přednášejícími vypracovávány.  (viz G. Deleuze, tzv. pedagogika pojmu).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html