SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Reflective seminar for Art-Teaching Practice - OPNW1V126A
Title: Reflektivní bilance výuky výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNV3V041A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW1V123A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
The aim of the course is to provide students with the opportunity to reflect their practice experiences. Following the specific content taught and the educational process, a reflective balance of teaching will be carried out by the students of teaching. On the basis of methods of action research, the students will view their own professional competences and professional competences of faculty teachers. Based on the analysis of the teaching units and the didactic transformation of the artistic content, they will propose the possibilities of improving their own teaching practice.
Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (27.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.:Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky


MCNIFF, J.: Action research: Principles and practice. Routledge, 2013.
SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010 (4), s. 69–91.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
WHITEHEAD, J., McNIFF, J.: Action Research: Living Theory. London: SAGE, 2006.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (31.01.2022)

Aktivní účast na seminářích, zápočet formou kolokviální obhajoby pedagogického portfolia, průběžné plnění zadaných úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html