SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education in Social and Therapeutic Intervention 1 - OPNW1V122A
Title: Výtvarná výchova v sociální a terapeutické intervenci 1
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW1V112A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (26.09.2019)
The aim of this course is to introduce students to potential of contemporary art education in a field of social working and therapy, which is still often used insufficiently. Attention is paid to methodology of art education and therapy in relation to various social groups of society. Contemporary mean of art education as an expressive discipline offers techniques, strategies and methods, which are applied in the field of intercultural education and integration diverse ethnic groups and minorities into major society in the field of intergeneration comprehension, senior education, art education in sanitary facilities (hospitals, reform schools, public space, theater), education and therapy of mentally handicapped or in the field of pedagogy of spare time and healthy lifestyle, etc. The conception concept of the course is based on constructive pedagogy. The students will enlarge extend their competences in the field of art expression reflection and its use in various human life situations in a wider cultural, social and art contexts.
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

HOPF, A.:Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.

KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv?. Pedagogika. Přeložil Jaroslav KOŤA. 2002, 52(4), 388-414.

KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.

SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.

SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.

SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.

SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004.

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.

ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. .

ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky


GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996.
LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.
SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

continuous participation (Z)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)

-reflektovaná tvorba

- refllektivní dialog

- konstruktivistické pojetí výtvarné výchovy

- individualní  x sociální konstruktivismus

- sociokognitivní konflikt

- koncept x prekoncept

- artefiletika

- analýza vizuálního vyjádření 

- využití odlišných kulturních habitů ve výtvarné výchově

- porozumění jinakosti skrze společnou tvorbu a reflektivní dialog

 


V případě zrušení prezenční výuky z rozhodnutí děkana fakulty, bude výuka v předmětu pokračovat distanční formou přes MS Teams.
Studentky a studenti budou informováni na e-mail, který zadali do SIS.

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)

V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.

Aplikace je všem studentům řádně zapsaným na PedF UK zdarma k dispozici, viz tento odkaz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/.

Výuka bude v semináři/přednášce nastavena tak, aby ji bylo možné plnit v případě nutnosti distančně a podmínky k zakončení předmětu se nebudou měnit.

Podmínky k zakončení předmětu budou představeny na prvním semináři nebo na první přednášce.

Prosím studentky a studenty, aby si aktualizovali e-mailové adresy, aby bylo možné je kontaktovat a informovat.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)

Zápočet

Aktivní účast min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře)

Včasné odevzdání seminární práce: reflexe vypracovaných úkolů zadávaných během semestru v portfoliu, včetně reflexe prostudované literatury.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html