SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Studio 4 - Photography/Video/Animation - OPNW1V121A
Title: Ateliér 4 – foto/video/animace
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW1V113A
Is pre-requisite for: OPNW1V128A
Annotation -
Last update: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)
Individual art work of the student on a larger, individually conceived thematic unit, using the knowledge and experience from the previous studies and assigned courses. Developing and linking approaches of free and used artistic creation in technical art and media (photography, video, animation and their combinations). Integrating knowledge of theoretical, visual and didactic disciplines into a project. Expected connection with the diploma thesis. In addition to the individual work, the seminar includes a reflexive colloquium in which students present and defend the development phase and the choice of their topic solving. The aim of the course is to enable students to conceptually concentrate themselves on a chosen topic within the technical media. Development of theoretical and practical conditions for project work in terms of creative and didactic activities with photographs, video and animation.
Literature -
Last update: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)

AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7 BARTHES, R.: Světlá komora. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-081-9

BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: FAMU, Nakladatelství Lidové noviny, 2007. ISBN: 978-80-7106-898-3

BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Umění filmu. Praha: AMU, 2011, ISBN: 978-80-7331-217-6

CARROLL, N.: Definování pohyblivého obrazu. In: Iluminace, r. 13, č.2, 2001, ISSN 0862-397X, str. 5-32

CASETTI, F.: Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8 DELEUZE, G.: Film 1 Obraz-pohyb. Národní filmový archiv, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.

DELEUZE, G.: Film 2 Obraz-čas. Národní filmový archiv, Praha 2006, ISBN 80-7004-127-7.

DOLEŽEL, L.: Heterocosmica: Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.

FILIPOVÁ, M.: Podoby vizuálních studií. In: Iluminace, r. 21, č. 1, 2009. ISSN 0862-397X, str. 68-80

FILIPIOVÁ, M; RAMPLEY, M.: Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace. Brno: Masarykova univerzita, Společnost pro odbornou literaturu - Barrister et Principal, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8

FLUSSER, V.: Moc obrazů. Výtvarné umění, OSVU 1996, č. 3-4, ISSN O862-9927

FOŘT, B. : Úvod do sémantiky fikčních světů. Host, Brno 2005, ISBN 80-7294-165-8

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H&H 2008, 335 s., ISBN 978-80-7319-076-7.

GOODMAN, N.: Jazyky Umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007, ISBN 978-80-200-1519-8.

CHATMAN, S.: Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008, ISBN 978-80-7294-260-2

MANOVICH, L.: The language of new media. Cambridge: The MIT press, 2001, ISBN 0-262-13374-1

MIŠÍKOVÁ, K.: Mysl a příběh ve filmové fikci. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1

MONACO, J.: Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6

Moving images in the clasroom. London: British film institute. 2000. ISBN 0 85170 831 5, dostupné na http://www.bfi.org.uk/education/teaching/miic/

PLAŻEWSKI, J.: Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967 TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005, ISBN 80-7294-130-5 VALUŠIAK, J.: Základy střihové skladby. Praha: AMU. 2005. ISBN 80-7331-039-2

Visual culture questionnaire. In: October, č. 77, 1996, ISSN:01622870. str. 25-70

ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton, 2001, ISBN 80-7254-194-3

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)

examination

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (29.11.2021)

1. Specifika režijní a dramaturgické práce s filmem. Specifika autorských filmů. Analýza režijních postupů významných režisérů.

2. Úvod do přípravy scénáře, vytvoření specifického autorského stylu, akcent na výtvarný záměr, akcent na atmosféry.

3. Kresebná či digitální příprava storyboardu (za pomoci tabletu, Adobe Illustrator, Indesign, ruční kresba atd.)

4. Práce na kamerovém uchopení námětu podle specific daného filmu. Vnitrozáběrová režie. Režijní přemýšlení nad skladbou obrazu. Kulešovovy experimenty ve střihu. 

5. Práce s herci/loutkami/se zvukem diegentickým. Využití zvukového nahrávacího zařízení (nahrávací tyče, porty atd.)

6. Natáčení. Aktivní práce na výrobě filmu. Konzultace.

7. Natáčení.  Aktivní práce na výrobě filmu. Konzultace.

8. Natáčení. Aktivní práce na výrobě filmu. Konzultace. 

9. Postprodukce. Práce na střihu a dramaturgii, využití programu Adobe Premiere.

10. Postprodukce. Práce na zvuku a kolorování. Adobe After Effects a Adobe Premiere. 

11.  Projekce hrubého střihu, konzultace.

12. Projekce finálních snímků. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)

zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html