SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comparative Didactics of Art Education - OPNW1V119A
Title: Srovnávací didaktika výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW1V115A
Is pre-requisite for: OPNW1V127A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
The course deals with possibilities and methodological tools of contemporary comparative art pedagogy in the sense of science, its framework and approaches (comparative pedagogy and approaches of social sciences: sociology, psychology and ethnology, empirical, intercultural, interdisciplinary approach, comparative pedagogy and quantitative, qualitative research), definition of requirements for comparison (equivalent phenomena, choice of common criteria or categories and methods of comparison, knowledge of international standards, taking into account the specific features of education systems, context of interpretation of research discoveries, field traditions, language and thinking). Particular attention is paid to the orientation of the current European aims of education and visual literacy, comparison of Czech education with foreign countries
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
Finnish National Board of Education: National core curriculum for basic education. Helsinki: Next Print Oy, 2016. ISBN 978-952-13-6259-0 (Digital publication)

Finnish National Board of Education: National core curriculum for the general and advanced syllabi for basic education in arts 2017. Helsinki: Juvenes Print, 2018. ISBN 978-952-13-6466-2.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.

FULKOVÁ, M.: Some observations about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy. In IJETA (2018) Vol 14/3.

Insea Manifest 2018. (dostupné z: http://www.insea.org/InSEA-Manifesto)


Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.

Standardy pro základní vzdělávání Výtvarná výchova. (2013). Praha: NUV. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=73150&view=9832 (Poslední shlédnutí: 18_09_2019)

Sederholm, Helena (eds.) ARTBEAT. Helsinki: Aalto ARTS Books, 2012. ISBN 978.952-60-4694-5.


PRŮCHA, J.: Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, Praha 2012.
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. „Obrazová kompetence“ – klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
Towards a Common European Framework of Reference on VisualLiteracy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.
Eurydice. [online]. Národní agentura pro evropské vzdělávací programy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://www.naep.cz/eurydice

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

-active participation in seminars

-timely submission of the  seminar theses

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

zápočet

-aktivní účast v seminářích

-včasné odevzdání vypracované seminární práce

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html