SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Research in Art Education - OPNW1V112A
Title: Teorie a výzkum ve výtvarné výchově
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW1V101A
Is pre-requisite for: OPNW1V122A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)
The course introduces students to the basic methodological and epistemological background of research in the field of art education and reflected art expression. It will present basic research anchors (quantitative and qualitative), with an emphasis on currently used qualitative research models in the field. That means three basic areas that overlap: a) The field of visual culture, its practice and theory: analysis of the cultural artefact - artwork / art testimony, self-reflection of art media, processes of art creation, its contemporary forms and functions; b) Research of so-called pedagogical work and didactic knowledge of content, practice and theory: position of an author - artist, teacher, pupil in interactions, pedagogical reflection of teaching situations, dialogue analysis, analysis of discourse, modalities of pedagogical transformation of cultural contents, role of institutions and curricular frameworks etc. c) Principles of pedagogical comparatistic in art education research and the possibilities of trans-cultural artistic transfers and trans-cultural education in the subject of art education. Hybrid, mixed and interdisciplinary models of research in the field of art education. Students will be introduced to ongoing research project of the Department Horizon2020 AMASS and will be provided up-to-date information from current stage Testbed WP3.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)

Vzhledem k pandemické situaci bude výuka probíhat distanční formou na platformě Teams, kde bude založen Team pro zapsané studenty.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


ADDISON, A.: Who is Agraid of Signs and Signification? iJADE. © NSEAD /Blackwellpublishing Ltd. © The JADE Vol. 18 (1), 1999. (Překlad Zuzana Proksová : Kdo se bojí znaků a významů? Obrana sémiotiky a jejího místa v osnovách pro výtvarnou výchovu a design na druhém stupni škol. Dostupné na http:// www.vuppraha.cz
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 Kapitola o výzkumu, str. 303 – 315.
FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In Horáček, R., Zálešák, J. (eds.) Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy university, svazek č. 101. Brno: Masarykova universita, Katedra výtvarné výchovy, 2007. Str. 177-181. ISBN 978-80-210-4371-8.
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchovake všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54.
IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practice based research. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-based research in education: Foundations for practice (pp. 103-124). New York: Routledge.
REICHEL, J.: Kapitoly metodologie sociálních výkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6
SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu – slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8
TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M.: Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4
Aktuální materiály z výzkumu Horizon2020 AMASS, např. Research Toolkit, protocols of experiments WP3 a další

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky


JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68
JIRSA, J. (ed.) Idea university. Praha, Academia 2015 ISBN 978-80-200-2375-9
FAULKNER, D., COATES, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2
ELLIOT, J. (2001). Action Research for Educational Change: Developing Teachers and Teaching. Milton Keynes: Open University Press. ISBN 0-335-09698-1
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
MACLEOD, K., HOLDRIDGE, L.: Thinking through Art. Reflections on ar as research. Innovations in art and design. London, New York: Routledge, 2006. ISBN 0-415-57633-4
MASON, R. (2007). Art teachers and action research, Educational Action Research, 13 (4) 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. Available on http:// www.vuppraha.cz
MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. (et al.): Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Ed. řada Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0SCHŐN, D.: Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, 1983.
VARTO, J.: Basics of Artistic Research. Ontological, epistemological and historical justifications. Helsinki: University of Art and Design, Helsinki, 2009. ISBN 978-951-558-303-1
Online podpora – rubriky výzkumných designů v konkrétních projektech KVV PedF UK:


Výzkumné zprávy řešitelů GAUK, doktorské disertace, Horizon 2020 AMASS, dostupné online: (Kotzmannová, Ovčáčková, Havlásek Tatarová, Fišerová, Galajdová Přikrylová)

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)

zápočet; splnění seminárního úkolu zadaného v úvodu kurzu a nebo v průběhu kursu vzhledem ke grantovým úkolům Horizon2020 AMASS

Learning resources
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)

AMASS TOOLKIT actual

Adapted WP3 CZ_research plan

Budou poskytnuty v prostředí Teams

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html