SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gallery and Museum Education 2 - OPNW1V109A
Title: Galerijní a muzejní edukace 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNW1V104A
Is pre-requisite for: OPNW1V125A
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
The aim of the course is to lead students to an open understanding of the multiple functions of the artifact in contemporary culture, to the reflection of animation practice in cultural institutions and then to the thematization and conceptual analysis of a specific educational model. We will deal experimentally with topics: inclusion, exclusion, institutionalization, otherness, sociocultural stereotypes. The research of these topics will take place in the context of the international project AMASS and in connection with the work of Eva Koťátková Interviews with the Monster. The output of the course is the creation of a group design of an educational project, enabling the mediation of selected topics to a diverse audience. Individual elements of the project are scenarios of animation activities.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.

Fulková, M.; Straker, A.; Jaros, M.: The Empirical Spectator and Gallery Education. The International Journal of Art and Design Education. 2004, 23, č. 1, str. 4-16. ISSN 1476-8062

KULKA, T., CIPORANOV, D.(Eds.): Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5

ZAHRÁDKA, P. (Ed.) Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky. Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87474-11-2

Online podpora – www.upm.cz (edukace), https://www.ngprague.cz/vystavy-a-akce/ngp-online, https://gask.cz/cs

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

Fotoaparát, rekordér, terénní deník.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Eva Koťátková a její dílo - rešerše, konceptová analýza (témata, postupy, aktéři)

účast na sympoziu Umění být jinou/jiným (bude upřesněno)

diksuse o klíčových tématech kurzu: inkluze, exkluze, institucionalizace, jinakost, sociokulturní stereotypy, současná škola a umění

příprava vzdělávacího programu ve skupinách

prezentace rozpracovaných edukačních programů, diskuse

závěrečné kolokvium

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Zkouška, kolokvium.

Výstupem kursu je vytvoření skupinového návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování vybraných témat publiku různého věku a zájmů. Individuálními prvky projektu jsou scénáře animačních aktivit a editace edukačních materiálů pro muzeum/galerii.

Kolokvium ověří odbornou terminologii a její funkční používání v reflexích, komentářích a popisech navrhovaného vzdělávacího projektu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html