Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
The course presents possibilities of museum/gallery education in relation to contemporary pedagogy and culture theory. At the center of attention is artistic work in public and private space, and in educational situation, cultural institutions and their types, mission, concepts, collections. The course familiarizes students with the didactic structure of programs of educational centers of galleries, museums and art museums, and with relations of programs to specific works of art and exhibitions.
Last update: Ing. Hana Straková (27.09.2018)
Kurs představuje možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na soudobé pedagogiky a teorie kultury.
V centru pozornosti je umělecké dílo ve veřejném a soukromém prostoru a ve výchovné situaci, kulturní instituce a jejich typy, poslání, koncepce, sbírky. Kurs seznamuje s didaktickou strukturou programů edukačních center galerií, muzeí a muzeí umění a s vazbami programů na konkrétní umělecká díla a výstavy.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (09.10.2020)
Vzhledem k stávající situaci pandemie Covid19 se kurs uskutečňuje distanční formou za použití aplikace TEAMS.
Kurs se uskutečňuje formou tandemového vyučování s kursem didaktiky, s Dr. Kitzbergerovou
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
KULKA, T., CIPORANOV, D.(Eds.): Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5 FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. FIŠER, Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R.: Slovem, akcí, obrazem. Příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, MUNI Press, 2010. ISBN 978-80-210-5389-2. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). Počet stran 315 FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN 978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace)
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (07.09.2020)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
KULKA, T., CIPORANOV, D.(Eds.): Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5 FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. FIŠER, Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R.: Slovem, akcí, obrazem. Příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, MUNI Press, 2010. ISBN 978-80-210-5389-2. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). Počet stran 315 FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN 978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace)
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
Fulkova, M.: Children in Active Zones. In: VERMEERSCH, L., WAGNER, E., WENRICH, R. (Eds.): Guiding the Eye: Visual Literacy in Art Museums (pp. 125-135). Münster: Waxmann, 2019. ISBN 978-3-8309-4112-5
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
continuous participation (Z)
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (09.10.2020)
Zápočet
Založení a pravidelné vedení individuálního potfolia zdrojů a materiálů
Zkouška, je-li předepsána, formou individuálního setkání za dodržení hygienických podmínek (dle opatření děkana), nebo formou hodnocené psané práce, zaslané na dohodnuté úložiště , např. Google Drive a podobně.
Tento kurs není zakončen zkouškou
Vzhledem k stávající situaci pandemie Covid19 se kurs uskutečňuje distanční formou za použití aplikace TEAMS.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (09.10.2020)
zápočet
Založení a vedení portfolia vztaženého k úkolům a obsahům kursu