SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Research in Art Aducation and Its Theory - OPNV4V104C
Title: Výzkum ve výtvarné výchově a jeho teorie
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNV3V034A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course deepens students' knowledge in the field of methodological and epistemological context of research in the field of art education, art education and reflected art. They will present the nature of basic approaches to research in pedagogy and their theoretical background, especially the currently used models of qualitative research in the field. Students will get acquainted with the important terminology of pedagogical research, the principles of research design, focus on the principles of research question formulation, selection of methodological frameworks and methodologies, data collection, analysis and interpretation, and repeat important principles of working with literature. They will learn to choose a suitable research design for the diploma thesis genre and to plan research steps. Research in art education and its forms Research design and its planning Methodology, methods and their selection Data analysis and interpretation.
Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (30.09.2019)

COHEN, Louis. Researchmethods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4.  
Kafková, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691  
IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practice based research. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-basedresearch in education: Foundationsforpractice (pp. 103-124). New York: Routledge.  
MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234  
JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68  
 
FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchovake všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 

 


Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (30.09.2019)

Zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html