Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course focused on creation and its reflection introduces students to the basics of ceramic crafts. The methodology of teaching ceramics is designed in blocks. Students will get acquainted with the basic ways of creating ceramics that can be used when working with children. The aim of the course is to acquire basic knowledge of technological procedures in modeling and working with a clay plate, acquaintance with aids and methods of their use, using plaster as an auxiliary material in ceramics. Production of a simple plaster mold. Mold forming, product retouching. Students will learn to operate the furnace, they will get acquainted with the types of firing. Students will try basic decorating techniques on their own products - the use of metal oxides, engobes and glazes. Students work on the task individually, from several structures they choose three, which they process in several media: photography, black and white design, color design. Any design processing technique. The student chooses one variant, stylizing it and converts it into a plastic form. Study of structures, inspiration by nature, ethnic art. Other activities include: Production of plaster mold, reproduction of the shape in any quantity. Compilation of the final form of the composition. Decorating with oxides, engobes and glazes. Glass applications. Introduction to furnace operation. In technological downtimes (eg drying of products), students are acquainted with a practical example of unusual decorating techniques: smoking ceramics, painting with cobalt on fired glaze, etc.
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
Kurz zaměřený na tvorbu a její reflexi přibližuje studentům základy keramického řemesla. Metodika výuky keramiky je koncipována v blocích. Studenti se seznámí se základními způsoby vytváření keramiky, které mohou uplatnit při práci s dětmi. Cílem kurzu je osvojení základních znalostí technologických postupů při modelování a při práci s plátem hlíny, seznámení s pomůckami a se způsoby jejich použití, s využitím sádry jako pomocného materiálu v keramice. Výroba jednoduché sádrové formy. Formování do forem, retušování výrobků. Studenti se naučí obsluhovat pec, seznámí se s druhy výpalu. Na vlastních výrobcích si studenti zkusí základní techniky – použití oxidů kovů, engob a glazur.
Studenti pracují na úkolu individuálně, z několika struktur si zvolí tři, které zpracují v několika médiích: fotografie, černobílý návrh, barevný návrh. Technika zpracování návrhu libovolná. Student si zvolí jednu variantu, stylizuje ji a převede do plastické podoby.
K dalším aktivitám patří: Výroba sádrové formy, reprodukce tvaru v libovolném množství. Sestavení finální podoby kompozice. Dekorování oxidy, engobami a glazurami. Seznámení s obsluhou pece.
V technologických prostojích (např. schnutí výrobků) jsou studenti praktickou ukázkou seznámeni s neobvyklými technikami dekorování: zakuřování keramiky, malování kobaltem na vypálenou glazuru atd.
Literature - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
Vitamin C: Clay and Ceramic in Contemporary Art. London: Phaidon Press, 2021. ISBN: 978-18-386-6293-6.
RADA, P.,: Techniky keramiky. Liberec: Aventinum nakladatelství, 1995. ISBN: 80-85277-47-6.
WEIB, G.,: Keramika a umění z hlíny, kulturní dějiny a keramické techniky, Praha, Grada publishing 2007, ISBN: 80-2471-954-2
MATTISON, S., Jak se dělá keramika, Slovart. s . r. o. 2004, ISBN: 80-7209-599-4
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).