SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education II. - OPNV4V032A
Title: Didaktika výtvarné výchovy II.
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNV3V033A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV4V022A
Is pre-requisite for: OPNV4V041A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
Didactics 2 in the follow-up master's study aims to deepen students' insight into the issues of visual literacy, visual semiotics and visual communication in social and cultural contexts. It develops a discursively constructivist conception of education in art education. It deals with the social and cultural influence of the art pedagogue in school and extracurricular education, and sees education as a means of building cultural identity and social and cultural integration of the pupil. He is dedicated to inclusive education in art education; builds an in-depth insight into the issue of gender and other hidden and obvious variables that affect and shape the educational process. It looks at subject didactics in international contexts of school practice and long-term research projects. The main tools are analysis and conceptualization of individual approaches to portfolio creation and structuring; evaluation and conceptual analysis of didactic projects, metareflection of teaching processes. The course lays the foundations for building a distinctive and fully aware profile of an art teacher.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.06.2021)

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    10 minut

Samostudium literatury (za semestr)     10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)           15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   10 hodin

               

Plnění předmětu            

Seminární práce               12 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  10 hodin

Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (24.09.2019)

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. 
FULKOVA, M.: The Orbis Pictus weall live in: Coding the World with differently – abled visitors   in the Gallery of Contemporary Art. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN:1877-0428.  Pages2525 – 2534.
FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C.P. (Eds. (2013) Images & Identity. Educating Citzenship through Visual Arts. Bristol, Chicago: Intellect. ISBN 978-1-  84150-742-2. 
HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. 
KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedF Uk v Praze, 2014 KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
VANČÁT, J., Tvorba vizuálního zobrazení. Praha: Karolinum 2000. isbn80-7184-975-8 
        
Ukázky dobré praxe. Soubor videohospitací. Interní materiál KVV PedF UK. 2019

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (06.09.2019)

prezentace vlastního didaktického projektu v rámci přípravy diplomové práce 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html