SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education II - OPNV3V033A
Title: Didaktika výtvarné výchovy 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V023A
Is pre-requisite for: OPNV3V041A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
Didactics 2 in the follow-up master's study aims to deepen students' insight into the issues of visual literacy, visual semiotics and visual communication in social and cultural contexts. It develops a discursively constructivist conception of education in art education. It deals with the social and cultural influence of the art pedagogue in school and extracurricular education, and sees education as a means of building cultural identity and social and cultural integration of the pupil. He is dedicated to inclusive education in art education; builds an in-depth insight into the issue of gender and other hidden and obvious variables that affect and shape the educational process. It looks at subject didactics in international contexts of school practice and long-term research projects. The main tools are analysis and conceptualization of individual approaches to portfolio creation and structuring; evaluation and conceptual analysis of didactic projects, metareflection of teaching processes. The course lays the foundations for building a distinctive and fully aware profile of an art teacher. 1) Visual communication, visual semiotics and visual literacy; the social and cultural influence of the art teacher; discursive character of art education; individual approaches to portfolio creation and structuring; art education in inclusive education 2) Evaluation and conceptual analysis of didactic projects; metareflection of teaching processes; evaluation and preparation of the presentation of one's own didactic project on the topic of the diploma thesis. 3) Reflective frames based on reading current literature
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 10 minut

Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr):  15 hodin

Plnění průběžných úkolů a s portfoliem (za semestr): 10 hodin

               

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet:  15 hodin

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.09.2023)

ATKINSON, D. Mourning the past and  opening a future. IjADE I (25), 2006.  https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1476-8070.2006.00465.x

učebnice: FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999.  ISBN 80-7168-382-5, ISBN 80-7168-591-7.

Výzkumná a odborná literatura:

FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008.  ISBN  978-80-7319-076-7.

OPEN ACCESS: Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J.: Hledání Japonska. Transkulturní inspirace v výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7

FULKOVA, M., TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. International Journal of Art & Design Education 27(1):27 - 42, January 2008 DOI:10.1111/j.1476-8070.2008.00555.x

FULKOVA, M.:  The Orbis Pictus we all live in: Coding the World with differently- abled visitors   in the Gallery of Contemporary Art. Procedia – Social and BehavioralSciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN:1877-0428.  Pages 2525 – 2534.  
FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C.P. (Eds. (2013)Images & Identity. EducatingCitzenshipthroughVisualArts. Bristol, Chicago: Intellect. ISBN 978-1-  84150-742-2.  
HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2.  
KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedFUk v Praze, 2014.
KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
VANČÁT, J., Tvorba vizuálního zobrazení. Praha: Karolinum 2000. ISBN 80-7184-975-8 .
  
Ukázky dobré praxe. Soubor videohospitací. Interní materiál KVV PedF UK. 2019  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM




 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.09.2023)

zkouška

část a písemná jako vstup k části ústní, podpora reflektované portfolio, písemná úvaha jako o vlastním pojetí předmětu a jeho didaktice

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html