SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous Praxis at Primary School - OPNV3V025A
Title: Souvislá praxe na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 8
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 48 [hours]
Capacity: unknown / 52 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V015A
Is pre-requisite for: OPNV3V035A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The internship will acquaint students with the specific school environment of the Second Grade Elementary School or the lower grade of the grammar school, with how it structures the demands on teachers. Students will go through situations of teaching art education first in the position of an observer (listening lessons), later in cooperation with a faculty teacher in the role of a teacher. The independent management of the lessons takes place in cooperation with the faculty teacher and in connection with his teaching plan. They gain experience with the role of a teacher, through records they return to their outputs and evaluate and compare their performance. They learn to build a lesson within a thematic unit so that they can verify their own teaching goals. They work with short-term and long-term teaching plans, they learn to take into account the conditions and possibilities of a particular school. They also apply the acquired skills in the evaluation of lessons, both in terms of course and results, as well as through the conceptual analysis of objectives and the overall concept of teaching. Continuous practice is focused primarily on developing and consolidating the basic skills needed for the preparation, self-management and effective reflection of lessons. Based on their own pedagogical experience, students are aware of, reflect and refine their ideas about the forms and contents of art education, they know the importance of communication between teachers and students. They also develop their ability to perceive a specific situation in relation to the needs and abilities of students and the class team. Based on a joint analysis of specific outputs, students formulate their own concept of teaching art education, which they further refine in joint discussions. Introductory meetings; subject characteristics; organization of internships Planning and preparation of teaching, work with curricular documents Realization of internships in schools Individual consultations Joint presentation and reflection of implemented units.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)

Přímá výuka
Cvičení: 1
Praxe: 48

Příprava na výuku


Doba očekávané přípravy na 1 cvičení                  1 hodina
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe        90 minut
Samostudium literatury (za semestr)                  10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)          10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)                 15 hodin

Plnění předmětu
příprava prezentace praxí                                 10 hodin
Příprava na zápočet                                         20 hodin

Literature - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. 
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. 
SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM


Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (02.02.2022)

Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace praxí
Plánování a příprava výuky, práce s kurikulárními dokumenty
Realizace praxí ve školách; hospitace vyučujících kurzu v hodinách vedených studenty
Individuální konzultace
Hodnocení a evaluace výuky
Společná prezentace a reflexe realizovaných celků

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)

Prezentace dokumentace vlastních odučených hodin

Odevzdání úplné dokumentace praxe podle pokynů vyučujících

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html