SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Art Education - OPNV3V024A
Title: Teorie výtvarné edukace
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 17 / 17 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V013A
Is pre-requisite for: OPNV3V034A, OPNV3V036B, OPNV3V035B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course leads students to a critical reading of professional literature in Czech and English. In a dialogical way, it deepens the understanding of basic theoretical resources and teaches orientation in the hybrid field of the field. The focus is on basic terms, variants and professional dictionaries of interpretive frameworks of certain phenomena, topics, descriptions, records, didactic approaches and their curricular and artistic expressions. Possibilities of connecting subject didactics and field theory with links to visual and cultural anthropology, gender theories of art and culture, cognitive sciences, critical theories of art, current pedagogical trends. 1. Introduction to the issue - basic terminology, selection and assignment of reading, establishing a portfolio of notes and interpretations of selected parts of selected literature. Establishment of a collaborative group. 2. Dialogic part 1 - art and research in R&D. A / r / tography, its basic characteristics and examples of its application. 3. Dialogic part 2 - creation as cognition and subject didactics as a science. Examples of didactic elaboration of the author's statement of a student or another author and its pedagogical transformation. 4. Dialogic part 3 - critical reflection of selected parts of the reader's portfolio, identification of topics and main questions of the text, the art of asking a question and conducting a dialogue related to the given topic. Linking thematic parts of a theoretical text with relevant references to works of art or other cultural artifacts. Colloquium in collaborative groups - presentation of the paper and presentation of its elaboration in relation to relevant visual references. Defense of a specialized text in relation to the content of the student's portfolio. Colloquium in collaborative groups - presentation of the paper and presentation of its elaboration in relation to relevant visual references. Defense of specialized text.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (30.01.2023)

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 20 minut

Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

               

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet        25 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  15 hodin

Literature - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.02.2024)

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání, Praha - Jinočany: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.   
FULKOVA, Marie – TIPTON, Teresa. 2011. Diversifyingdiscourse: The influence ofvisualculture on children ´s perception and creationof art. In FAULKNER, D., COATES, E. (Eds.): ExploringChildren´sCreativeNarratives. London and New York: Routledge. Taylor & Francis Group. ISBN 13: 978-0-415-56563-9  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In UHL SKŘIVANOVÁ,V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54.  
 
SLAVÍk, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Praha. Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.   
JANÍK, Tomáš, STUCHLÍKOVÁ Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MUNI Press, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0  
FULKOVÁ, Marie, TIPTON, Teresa, ISHIKAWA, Makoto. ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture).  International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na Studijní materiály - Katedra výtvarné výchovy - Pedagogická fakulta (cuni.cz)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)

Průběžná příprava k probíraným tématům a zdrojům. 

Aktivní účast v seminářích.

Prezentace a k vybranému zdroji ze seznamu literatury. Účast na vedení odborné debaty.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html