SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education I - OPNV3V023A
Title: Didaktika výtvarné výchovy 1
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 26 / 26 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V014A
Is pre-requisite for: OPNV3V033A
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Didactics 1 in the follow-up master's study focuses on creating and developing students' ability to prepare and lead art education. The main topics are: preparation and reflection of own didactic projects in order to develop students' visual literacy; structure of teaching units; goals and methods of art education; teaching units; lesson preparation structure; task verification; evaluation of didactic projects and implemented teaching. The study aims to form and reflect on the art educator's own profile in his/her didactic reflective portfolio. . The course analyzes teaching units from listening and own outputs within the field practice. Students perform their evaluation and conceptual analysis. Students establish and manage a developmental didactic portfolio, which is the basis for forming their own, distinctive concept of teaching and professional identity. Objectives and methods of art education; lesson preparation structure; task verification; establishing a portfolio of analysis of teaching units from field practice; evaluation and conceptual analysis of observed and taught lessons; portfolio presentation.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky:  1 hodina

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 1 hodina

Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 30 hodin

Seminární práce: 15 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 15 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)


FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. 

FULKOVÁ KITZBERGEROVÁ, Diskursivní model didaktiky výtvarné výchovy, Poster pro InSEA Plzeń

Novotná, M. Fulková, M.: Hledání Japonska. Transkulturní insirace ve výtvarné edukaci. Praha: PedF UK, 2023

Kafková, Helena. Plánování výtvarných činností. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.

KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedF Uk v Praze, 2014 
KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996 
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001 
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada,  
SLAVÍK, J. (ed.). Obory ve škole: metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Praha, PdF UK, 2005  
JANÍK, T., STUCHLÍKOVÁ, I. A kol.: Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno, Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0 

Ukázky dobré praxe. Soubor videohospitací. Interní materiál KVV PedF UK. 2019 
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Další studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM, např: Standardy pro základní vzdělávání - výtvarná výchova. 2013, Kitzbergerová, L. a kol. Revize RVP - výtvarná výchova. Podkladová analytická studie. Praha: 2019. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (29.02.2024)

Zápočet + zkouška

Aktivní participace na odborných debatách ve studijních skupinách.

Prezentace vypracovaného projektového vyučování.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html