SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Starting a Portfolio - OPNV3V014A
Title: Založení portfolia
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Is co-requisite for: OPNV3V011A
Is pre-requisite for: OPNV3V023A, OPNV3V041A
Annotation -
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (13.09.2022)
The course continues to develop reflexive competence, analytical and critical thinking, interpretive and combinational skills of students working with image archives, cultivates their visual sensitivity and other components of visual literacy. It follows the course Creating a portfolio in the bachelor's degree. The tool of reflection is a portfolio, in the creation of which students learn to search, collect and organize pictorial and other types of materials (cultural texts) into relationship structures, logical or associated links and maps. Working with the portfolio leads the student to higher order thinking about the organization of the content of supporting pictorial materials for thematic areas of art history, visual studies and visual anthropology, then for recognizing the didactic potential of topics and conceptualizing cultural content in teaching practice. An important place in the course is occupied by professional discussion and respect for diverse opinions, perspectives and interpretations. The construction of the portfolio structure is conceived by each student himself, in consultation and comparison with other members of the discussion group, even if he presents the results of a joint project from the school field. The portfolio will be developed throughout the study and will become a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. Introductory acquaintance with image archives of selected personalities of fine arts and art theory. Possibilities of content organization and possibilities of inspiring moments leading to the creation of a new work. Introductory acquaintance with didactic portfolios of selected personalities of art pedagogy. Online archives and databases such as Pinterest, etc.
Descriptors - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (13.09.2022)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny

Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

Seminární práce: 10 hodin

Příprava na zápočet: 25 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.09.2023)

Povinná:

BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 8090345204.  
GRÚŇ, Daniel. Archív umelca – paralelnáinštitúciaaleboprostriedokseba-historizácie? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny [online], 2011, č. 11. http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2011-11/grun.pdf 

Další:

BALADRÁN, Zbyněk; HAVRÁNEK, Vít; KREJČOVÁ, Věra. Atlas transformace. Praha: Tranzit, 2009. ISBN 9788087259030.  
 BLAIKIE, F., SCHŐNAU, D., STEERS, J. Preparingfor portfolio Assessmentun Art and Design: A Study oftheOpinions and ExperiencesofExitingSecondarySchoolStudents in Canada, England and TheNetherlands. JADE, 2004, 23.3, Pp. 302-315. ISSN 1476-8062.        
 FIEDEL, Helmut (Ed.) a RICHTER, Gerhard (Concept). Atlas. Köln: d.a.p. Verlag de Buchhandlung Walter König, Köln and Helmut Friedel, 2011.  ISBN 978-1-933045-47-4.     
 NOVOTNÁ, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37.SEKULA, Alan. Výklad archivu. In CÍSAŘ, Karel. Co je to fotografie? Přeložili M. PETŘÍČEK, E.KLIMENTOVÁ. Praha: Hermann & synové, 2004.   
 TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.  
 KORTHAGEN, Fred, KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Přeložili T. JANÍK a P. NAJVAR. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.  
 LINDSTRŐM, L. TheMultipleUsesof Portfolio Assessment, in Piironen, L. (Ed.) Portfolio Assessment in Secondary Art Education and FinalExamination. Helsinki: Aalto university, University of Art and Design, 1999.  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 

 

 


Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.09.2023)

Zápočet bude udělený na základě plnění průběžných kroků-úkolů.

Odevzdané úkoly budou podkladem pro společné diskuse v semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html