SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ethics for Music Educators - OPNU2H126B
Title: Etika pro hudební pedagogy
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Vít Náměstek, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (03.02.2018)
Předmět Etika pro hudební pedagogy je určen pro posluchače oboru Hudební výchova - sbormistrovství. Cílem výuky je vyjasnění a vyzdvižení nutného morálního kontextu, v němž pedagog musí pracovat. Předmět zvláště reaguje na etickou situaci počátku 21. století, kdy již samotné ideály základních mravních hodnot, jako je např. pravdivost, poctivost, řádnost života v manželství a v rodině či pojetí vyučování jako zodpovědného předávání poznaných pravd, přestávají být akceptovány jako alespoň ideály, ke kterým se člověk má blížit, a jsou relativizovány, bagatelizovány nebo přímo zesměšňovány. Předmět jasně konkretizuje cíle učitelského povolání mířící nad pouhou práci pro sebezabezpečení nebo dokonce práci pro vlastní kariéru. Tato etika je uvědoměle postavena na křesťanský základ kulturního prostředí západoevropské civilizace, tedy na základ, který učinil Evropu vyspělou a jehož současné opomíjení již přináší neblahé následky. Zaměření na etiku křesťanskou je zde uplatněno také proto, že tento předmět je specifikován jako etika pro hudební pedagogy; evropská hudební literatura je s hodnotami křesťanskými, mnohdy přímo liturgickými, esenciálně spjata, a kdo jí chce plnohodnotně rozumět, provádět či dokonce předávat dalším generacím, měl by pracovat na bázi této její podstaty.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Vít Náměstek, Ph.D. (01.10.2020)

Výuka je vedena presenčně.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Vít Náměstek, Ph.D. (01.10.2020)

PELCOVÁ, N. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha : Karolinum, 2014, ISBN 97-8802-462636-9.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991, ISBN 80-04-25415-2.
JANOTOVÁ, H. Profesní etika. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. 

SKOBLÍK, J. Přehled křesťanské etiky. Praha : Karolinum, 1997, ISBN 80-7184-357-1.

RATZINGER, J. Pravda, hodnoty a moc. Praha : CDK, 1996  80-85959-16-X.
RATZINGER, J. Naděje pro Evropu? Praha: Scriptum 1993.
RATZINGER, J. Caritas in veritate. Encyklika 2009.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Vít Náměstek, Ph.D. (01.10.2020)

Ústní kolokvium.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html