SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Motivation of Employees in Schools - OPNU1U134C
Title: Motivace pracovníků ve školství
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)
The course deals with the issue of motivation of staff in education, which is a key basis for managing people and ensuring the goals of any organization. The starting point of the course is the knowledge of the basic concepts necessary for the interpretation, understanding and application of motivation theories. The course also covers the measurement of motivation and motivational maps and other circumstances that influence motivation (personality setting, personality type, life stage). The course culminates in the development of an educational organization's motivational program and an analysis of critical motivational periods. The course is mainly taught using the flipped classroom method, which students will be introduced to at the first meeting.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (31.01.2022)

Studenti vysvětlí jednotlivé motivační teorie a pochopí jejich využití ve školství, porozumí rozdílům mezi jednotlivými motivátory a budou schopni porovnat a vyhodnotit jednotivé lidské potřeby v kontextu motivace. Na základě zvládnutí teorií motivace a motivátorů budou schopni vytvořit vlastní motivační programy. 

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (31.01.2022)

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

Povinná literatura:

Studijní opora a videolekce zprostředkované na začátku kurzu v MS Teams

Plamínek, J. Tajemství motivace: jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1991-7.

Tureckiová, M. Klíč k účinnému vedení lidí: odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-0882-9

Trojanová, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-842-1.

texty zveřejněné zde: www.motivacnimapy.cz 

Doporučená literatura:

Říčan, P. Psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-560-8.

URBAN, Jan, 2017. Motivace a odměňování pracovníků: co musíte vědět, abyste ze svých spolupracovníků dostali to nejlepší. Praha: Grada. Manažer. ISBN 978-80-271-0227-3.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

 

Hlavní témata předmětu:

  • Vymezení základních pojmů
  • Vybrané teorie motivace
  • Měření motivace
  • Faktory ovlivňující motivaci
  • Syndrom vyhoření
  • Motivační program vzdělávací organizace
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

Splnění zadaných aktivit,  skupinová práce - vytvoření motivačního programu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html