SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous practice with reflection in primary school - OPNT4T023A
Title: Souvislá praxe s reflexí na ZŠ
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 26 (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)
The essence of the course is the teaching practice of students of physical education in primary schools. The didactic practice of students of physical education teachers should include the specifics of the age category of older school age in the educational program of primary school. It is not only the observation and management of lessons, but also participation in the normal operation of the school, ie pedagogical and educational activities of the teacher, administration, etc. Students should manage not only the preparation of the lesson according to the requirements of Framework educational program, using various didactic methods and styles according to the possibilities of the school (objects, tools, tools), as well as self-teaching, including self-reflection. Didactic practice at primary school is governed by the specific period of the school year. For the credit it is necessary to process basic materials - preparation for teaching, reflection of own teaching and the whole practice.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)
Teaching practice of physical education students at primary schools.
Descriptors -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)

Direct teaching Seminar: 4

Practice: 24

Expected preparation time for 1 hour of practice: 1 hour

Self-study of literature (per semester): 10 hours

Work with study materials (per semester): 30 hours

Fulfillment of continuous tasks (per semester) 20 hours

Fulfillment:

- personal reflection of teaching: 5 hours

- Preparation for credit: 10 hours

 

Literature -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)

DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.

FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.

HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2   

JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.

 KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodický doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 109 s. Děti a sport. ISBN 80-247-1636-4.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.

Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.

SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L.,  KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.

TILINGER, P. (vedoucí autorského kolektivu), FLEMR, L., KAJZAR, J., KOČÍ, J., KYSEL, P., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Metodicky průvodce praxemi, Praha: Palestra, 2021. ISBN: 978-80-87723.

 

Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)
Didactic practice at primary school is governed by the specific period of the school year.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)
Elaboration of basic materials - preparation for teaching, reflection of own teaching and whole practice.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html