Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)
The course brings orientation in the curriculum of pedagogical subjects at various types of schools, combines theoretical knowledge with didactic analysis of specific teaching situations in the teaching of pedagogy. It leads students to understand the basic planning, teaching, organizational and evaluation activities of a teacher.
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)
Předmět přináší orientaci v kurikulu pedagogických předmětů na různých typech škol, propojuje teoretické poznatky s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací ve výuce pedagogiky. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)
Students can characterize and put into context basic didactic concepts in the context of teaching pedagogical subjects. They can demonstrate orientation in the curriculum of teaching pedagogical sciences at secondary schools, and they can understand the principles of didactic analysis of the curriculum.
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)
Studující charakterizují a uvedou do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky pedagogických předmětů. Prokáží orientaci v kurikulu výuky pedagogických věd na středních školách, porozumí principům didaktické analýzy učiva.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)
Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.09.2019)
Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.
Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (15.10.2021)
1. část
průběžné plnění úkolů v e-learningu
aktivní účast na seminářích
vypracování portfolia
docházka min. 70%
Zadání všech úkolů bude upřesněno na semináři a v LMS Moodle.
2. část
písemná zkouška - studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné
Syllabus -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)
1. Portfolio, types, forms, and its purpose. Didactic portfolio. 2. Teaching pedagogy at secondary schools and observational practice in the field. Observation records, tools for assessing the quality of teaching pedagogy. 3. Curriculum of pedagogical subjects at the Pedagogical Lyceum: concepts, goals, thematic units, and outputs. Pupils' needs in teaching, graduate profile. 4. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Preschool and extracurricular / after school pedagogy: concepts, goals, thematic units, and outputs. Pupils' needs in teaching, graduate profile. 5. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Social worker studies: concepts, goals, thematic units, and outputs. Pupils' needs in teaching, graduate profile. 6. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Pedagogy for assistants in education: concepts, goals, thematic units and outputs. Pupils' needs in teaching, graduate profile. 7. Textbooks of pedagogy for secondary schools. 8. Complexity of pedagogical teaching goals, key competencies, and expected outcomes. 9. The structure of teacher preparation for teaching. Model didactic analysis of the curriculum of a selected thematic unit. 10. Reflection and evaluation of preparation for the lesson, criteria of materials in the didactic portfolio.
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)
1. Portfolio, druhy, formy a účel. Didaktické portfolio. 2. Výuka pedagogiky na středních školách a observační praxe v oboru. Hospitačním záznamy, nástroje posuzování kvality výuky pedagogiky. 3. Kurikulum pedagogických předmětů na Pedagogickém lyceu: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa. 4. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa. 5. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Sociální činnost: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa. 6. Kurikulum pedagogických předmětů oboru Pedagogika pro asistenty ve školství: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa. 7. Učebnice pedagogiky pro střední školy. 8. Komplexnost cílů výuky pedagogiky, klíčové kompetence a očekávané výstupy. 9. Struktura přípravy učitele na vyučování. Modelová didaktická analýza učiva vybraného tematického celku. 10. Reflexe a hodnocení přípravy na vyučovací hodinu, kritéria materiálů v didaktickém portfoliu.
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.12.2023)