SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Scientific research internship - advanced - OPNP3Q422B
Title: Specializovaná stáž badatelská
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 0 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
The aim of the internship is to cover the ongoing collaboration of students on scientific projects, to familiarize them with the forms of professional scientific work and to encourage them to bring their own work to the level of their own scientific outputs. During the internship, the student participates in research work on one of the projects carried out in the Department of Psychology or in collaborating departments. Under the supervision of one of the researchers, the student cooperates in data collection, processing and analysis, prepares the materials for the preparation of a research report or participates in it as a co-author, or prepares an independent article for publication on the assigned topic. Alternatively, the student may elaborate his/her own research carried out in the course of the study into a publishable form (scientific article, conference paper). Another option is a research project proposal formulated, for example, in the form of a grant application.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.09.2021)

Cílem předmětu je rozvinout vědecké myšlení studentů. Student by se měl naučit orientovat ve výzkumu v dané oblasti. Měl by rozumět základním východiskům a výzkumným otázkám. Student by měl znát silné a slabé stránky použitých metod, a dokázat interpretovat výsledky. Zároveň je žádoucí, aby si student osvojil metody prezentace dat, a žánr psaní odborných publikací.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.09.2021)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka - individuální konzultace s vyučujícím, dohoda o plánovaném výstupu a písemné produkty před realizací projektu a po jeho ukončení.

Nepřímá výuka - činnosti spojené s realizací projektu v terénu.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (10.04.2020)
American Psychological Association. Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC, 2010.
BELCHER, Wendy Laura. Writing your journal article in twelve weeks: A guide to academic publishing success. University of Chicago Press, 2019.
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.09.2021)

1.Psychologický výzkum a jeho etapy.

2. Tvorba výzkumného projektu - jeho etapy (hypotézy, použité metody, tvorba vzorku.

3. Realizace výzkumného projektu.

4. Zpracování dat, prezentace dat, závěrečná zpráva.

5. Žánry publikování výstupů z výzkumu. 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.09.2021)

Z hlediska hodnocení úspěšnosti stáže jsou rozhodující výstupy vytvořené studentem. Doporučenými výstupy k zápočtu jsou rukopis článku, účast na konferenci, výzkumná zpráva, grantová zpráva nebo vlastní zpráva.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html