SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School failure - case study seminars - OPNP3Q413B
Title: Školní neúspěšnost - kazuistické semináře
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (23.01.2023)
The course is aimed at providing comprehensive information about the phenomenon of school failure/success. Based on case studies, we will allow students to see the variability of the causes of student failure in the current school. At the same time, we name the range of possible preventive and intervention procedures that pedagogues use to prevent and solve school failure of their pupils. On the basis of completing the course School failure - case studies, the student distinguishes and defines the forms of the phenomenon of school failure. It will list the approaches that shape it. Through the case studies presented by the teacher, the student will see the variability of the possible causes of a pupil's school failure. Topics: 1. We will focus on the risks that stem from the specific educational needs of the pupil (e.g. specific learning disability, school immaturity, ADHD, uneven development, motivation to learn, learning style), the school environment (e.g. the climate of the school classroom, the teacher's personality, ) and the student's family (e.g. different socio-cultural environment, discord between school and family). 2. In the so-called examples of good practice, the students identify the preventive and intervention procedures of the pedagogue, which they choose when working with a student at risk of school failure. 3. Furthermore, we will also focus on the possibilities of cooperation between the pedagogue and the ŠPP in solving school failure of pupils. We will document all procedures with examples of good practice.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (26.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 80,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
   
Přímá výuka 24
Přednášky: 0
Cvičení: 24
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (29.01.2020)

Bednářová, J., & Šmardová, V. (2010). Školní zralost. Brno, Computer Press.
Costa, C., Cardoso, A. P., Lima, M. P., Ferreira, M., & Abrantes, J. L. (2015). Pedagogical Interaction and Learning Performance as Determinants of Academic Achievement. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 171(1), 874-881.  
Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha, Portál.  
Helus, Z. (1979).Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.  
Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál.  
Kolář, Z, & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
Kucharská, A. (2005). Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová et al., Pedagogicko-psychologické poradenství I.. Vybrané problémy. Praha: PedF UK.
Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. Praha: Pedf UK.  
Pokorná, V. (2004). Analýza nepřiměřených strategií a stylu učení u dětí. In. Hadj Moussová, et al., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: PedF UK.
Viktorová, I. (2004). Co je školním úspěchem. Pedagogika, XLIV(1), 38-42.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (29.01.2023)

1.Koncept školní neúspěšnosti pohledem příkladů dobré praxe

2, Rizika školní neúspěšnosti, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení)

3, Rizika školní neúspěšnosti, která mohou být odrazem psychických potíží žáka (např. úzkostná porucha, genderová dysforie, depresivní porucha, PPP aj.)

4. Rizika školní neúspěšnosti, která mohou pramenit ze školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, )

5. Rizika školní neúspěšnosti ze strany rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou, téma záškoláctví atd.).

6,  Preventivní a intervenční postupy pedagoga, které jsou účinné při práci s žákem ohroženým školním selháváním.

7, Možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků, možnosti a limity práce školního psychologa

8,  Příklady dobré praxe - kazustické vstupy účastníků kurzu

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (22.02.2023)

Kurz je ukončen zápočtem. Jsou tolerovány max.2 absence. Student zpracovává seminární práci na zadané zvolené téma - témata budou představeny na prvním semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html