course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.04.2020)
Předmět cílí na problematiku vzdělávání žáků ze sociokulturních menšin, přistěhovalců a žáků s odlišným mateřským jazykem. Reflektuje specifika zařazení žáků do českého vzdělávacího systému, zohledňuje odlišnosti v chování a chápání společenských norem.
V předmětu budou prezentovány profily jednotlivých etnických a náboženských minorit (Romové, Ukrajinci, Vietnamci, Bulhaři a Řekové, muslimové, Židé) a jejich postoje a strategie, které zaujímají ke vzdělávání. Předmět neopomine ani situaci azylantů a specifika azylu.
Seminář bude směřovat k přímému seznámení se se situací dítěte ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí a jeho rodiny. Studenti budou aktivně kontaktovat osoby ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, případně cizince či bývalé azylanty a provádět s nimi interview. Na jejich základě vypracují kazuistiky respondentů, které budou sloužit k hlubší analýze. Na seminářích budou prezentovány mikrovýstupy z terénních dat a stanou se východiskem seminární práce studentů.
Výuka bude probíhat ve dvou blocích, které budou sestávat z následujících témat:
I. Pozice dětí z menšiny ve společnosti
1. Úvod – vývoj diskurzu potencionalit a vzdělávání lidí ze socio-kulturně odlišného prostředí a proměny strategií (sociokulturní determinismus, škola jako klíčová instituce pro integraci).
2. Děti v migraci.
3. Výchova dětí z menšiny v rodině – mezigenerační konflikt, transmise kultury, akulturační trhlina.
4. Bilingvismus.
5. Druhá generace migrantů.
6. Děti třetí kultury.
II: Škola a menšiny
1. Teoretické koncepty vzdělávání dětí ze socio-kulturně odlišného prostředí
Reuven Feuerstein – řešení sociokulturního handicapu ve vzdělávacím procesu.
John U. Ogbu – kulturně-ekologická teorie vzdělávání, podíl komunity a školy, sociálního systému na selhávání černých Američanů; koncept dobrovolných a nedobrovolných minorit.
2. Škola jako místo interkulturní komunikace – učitel- žák- rodina (komunita). Škola jako prostor, kde dochází ke střetu mezi rozdílnými kulturami. Nedorozumění a jejich důsledky.
3. Programy na podporu vzdělávání - Instituce a programy podporující integraci dětí ze socio-kulturně odlišného prostředí (Začít spolu/Step by step, SIM, Čeština pro cizince, Komunitní školy).
4. Koncept multikulturní výchovy – teoretické ukotvení, programy rozvíjející tolerantní postoje žáků a učitelů (Czech kids, multikulturní projektové vyučování v TV).
5. Specifika výuky menši v ČR – Romové, Vietnamci, Ukrajinci, Rusové a další v kontextu sytému národnostního vzdělávání.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (18.02.2020)
BITTNEROVÁ, Dana, DOUBEK, David a LEVÍNSKÁ, Markéta. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011.
GELLNER, Arnošt. Národy a nacionalismus. Praha: H+H, 1993.
HADJ MOUSOVÁ, Zuzana. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o, 2009.
KOSTELECKÁ, Yvona, HÁNA, David a HASMAN, Jiří. Integrace žáků – cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2017.
MORGENSTERNOVÁ, M. a ŠULOVÁ, L. Interkulturní psychologie. Praha: Karolinum 2009.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.
STUCHLÍKOVÁ, Iva a VOKROJOVÁ, Nela. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků – specifikum vietnamské kultury. Pedagogika, 2013, 63(1), s. 5-24.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (18.02.2020)
Účast na kurzu 70%, závěrečná esej - písemná zkouška založená na kompetenci interpretovat situaci dítěte/mladého muže/ženy, kteří se ocitají v situaci definované setkáním dvou a více kultur.