SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychological Research in Multimedia Education - OPNP3Q404C
Title: Psychological Research in Multimedia Education
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 12 (6)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (30.08.2023)
Předmět se zabývá experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Cílem je podat základní vhled to problematiky vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry. Důraz je kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole). Témata předmětu: Sylabus kurzu 1. Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace 2. Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce 3. Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan) 4. Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark) 5. Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data) 6. Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy 7. Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy
Literature
Last update: Mgr. Petr Svoboda (30.08.2023)

MAYER, Richard E. Multimedia learning. 2nd ed. New York, Cambridge University Press. 2009. 

WOUTERS, Pieter; VAN NIMWEGEN, Christof; VAN OOSTENDORP, Herre; VAN DER SPEK, Erik D. A meta-analysis of the cognitive and motivational effects of serious games. Journal of Educational Psychology. 2013, 105.2: 249-265.

CLARK, Richard E. Learning from media: Arguments, analysis, and evidence. 2nd ed. Charlotte, North Carolina: Information Age Pub. 2012.

CUBAN, Larry. Teachers and machines: the classroom use of technology since 1920. New York: Teachers College Press. 1986.

DECI, Edward L.; M. RYAN, Richard. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. 1985.

MAYER, Richard E. Computer games for learning: An evidence-based approach. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press. 2014.

MAYER, Richard E., ed. The Cambridge handbook of multimedia learning. 2nd ed. New York, Cambridge University Press. 2014.

PLASS, Jan L.; KAPLAN, Ulas. Emotional Design in Digital Media for Learning. Emotions, Technology, Design, and Learning. 2016: 131-161

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (30.08.2023)

The student:

- will write a simple grant application (about 5 standard pages) concerning multimedia education (40% of the evaluation)

- will actively participate in seminars (once in 14 days) (30% of the assessment)

- carries out several reviews of his / her colleagues' grant applications (20% of the assessment)

- participates in the role of proband in one offered experiment in the field of multimedia education (10% of the evaluation)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html