SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Cultural Psychology - OPNP3Q403B
Title: Kulturní psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNP3Q305A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.04.2020)
Předmět má za cíl poznání základních principů a aplikačních podob tzv. kulturně psychologického přístupu k edukaci. V první části půjde o prezentaci hlavních myšlenek „zakladatelů“ tohoto přístupu (L.S. Vygotskij, A.N.Leontjev, A.R.Lurija a další z ruské-sovětské psychologie přelomu 20. a 30. let 20. století; I. Meyerson. H. Wallon; J.S. Bruner), dále druhé generace kulturních psychologů (M. Cole, Scribnerová, J. Wertsch, L. Moll, J. Laveová) a také současných autorů (B. Schneuwly, Bronckart, Valsiner, Rogoffová ad.). V druhé části bude probírána konkrétní podoba kulturně psychologického přístupu na tématech edukace (empirické výzkumy dokládající takové fenomény jako zóna nejbližšího vývoje, molární jednotka analýzy a práce s kontextem, vliv kulturních „artefaktů“ na utváření paměti, pozornosti, atd.). Samostatná práce studentů v semináři je zaměřena na práci s texty vybraných autorů, která musí být zpracována na komparativním principu. Na konci kurzu mají studenti prokázat kritické zvládnutí kulturně-psychologického paradigmatu s oporou o výzkumné zakotvení základních nálezů („pojmů“).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)

VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha, SPN 1976.

VYGOTSKIJ, L. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976.

FERNYHOUGH, Ch. a LOYD, P. (eds.) Lev Vygotsky. Critical Assessments (Critical Assements of Leading Psychologists). London: Routledge, 1998 (4 díly, 1904 stran). 

ROGOFF, B. a WERTSCH, J. V. (Eds.), Children’s learning in the “zone of proximal development”—New directions for child development (pp. 7-18). San Francisco: Jossey-Bass, 1984. 

VALSINER, J. a van der VEER, R. The social mind: Construction of the idea. New York: Cambridge University Press, 2000. 

VALSINER, J. Culture in minds and societies. New Delhi: Sage, 2007

BLANK, M. a WHITE, S. Activating the Zone of Proximal Development in School: Obstacles and Solutions, in P. Lloyd & C. Fernyhough (Eds.) Lev Vygotsky: Critical Assessments; Part 14: Applying ZPD to Education and Learning.

VALSINDER, J. a van der VEER, R. On the social nature of human cognition: an analysis of the shared intellectual roots of Georg Herbert Mead and Lev Vygotsky. London: Routledge, 1999.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)

Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance tří absencí) a kvalitního splnění všech průběžných úkolů a kvality závěrečné seminární práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html