SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Techniques for Professional Experience Exchange - OPNP3Q401B
Title: Techniky sdílení profesních zkušeností
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNP3Q103A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (30.01.2023)
The course is focused on the role of verbal sharing in professional development. Students will learn about different techniques and about risks and benefits. Techniques will be discussed not only in a theoretical way but also within several meetings also in practice. Different psychologists will be invited to speak in the course.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (30.01.2023)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)

BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016.

HAWKINS, Peter; SHOHET, Robin.  Supervize v pomáhajících profesích. Praha, Portál, 2004.

PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011.

LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264.

SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115.

CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101.

https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399

www.kritickemysleni.cz › klisty › mentoring

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)

Zápočet bude udělen na základě:

1) docházky (tolerance jedné absence),

2) aktivní účasti na semináři,

3) kvalitního splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html