SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Needs Pupils in Inclusive Education - OPNP3Q401A
Title: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a inkluzivní vzdělávání
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNP3Q103A
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.01.2023)
The subject focuses on the specifics of pupils with special educational needs at school. The essence of the course is to introduce students to the issue of support measures for individual educational needs. An important part is also the reflection of differences in the behavior of pupils with SEN and the emphasis on a comprehensive approach including cooperation with the family.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (22.01.2023)

Celková časová zátěž studenta

80

 

Zakončení

Z

Přímá výuka

24 hodin

 

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

3 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

3 hodiny

Plnění předmětu

Seminární práce a reflexe práce

40 hodin

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (22.01.2023)

Florian, L., Black-Hawkins, K., & Rouse, M. (2017). Achievement and inclusion in schools (Second edition). London: Routledge.

Bates, B. (2017). A quick guide to special needs and disabilities. London: Sage Pub.

Sotáková, H., & Klusák, M. (2009). Psychology: texts for international students. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

DSM V Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Americké psychiatrické spo-lečnosti. 2013

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

Mezinárodni klasifikace nemocí. 11. revize. Dostupné z: https://icd.who.int/en

SYŘIŠŤOVÁ, E. a kol. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, 1972.

ŠVANCARA, J. Poruchy psychického vývoje. Brno: UJEP, 1979

VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.01.2023)


Sylabus:

1) Úvod do problematiky žáků s SVP, legislativa spojená s žáky s SVP v českém vzdělávacím systému

2) Diagnostický proces - preventivně intervenční přístup

3) Asistent pedagoga a jeho úloha při práci se žáky s SVP

4) Školní poradenské pracoviště - kompetence, dokumentace žáků s SVP

5) Spolupráce rodiny, školy a dalších organizací u žáků s SVP

6) Kazuistiky žáků s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.01.2023)

Pro zakončení předmětu student zpracuje analýzu kazuistiky žáka s určitou speciální vzdělávací potřebou a bude ji prezentovat v průběhu seminářů. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html