SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Neuropsychology in Education - OPNP3Q307C
Title: Neuropsychologie ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (22.01.2020)
Cílem kurzu neuropsychologie ve vzdělávání je obeznámit studenty s nově se rozvíjejícím interdisciplinárním oborem, který stojí na pomezí kognitivních neurověd, psychologie a pedagogiky. V úvodu kurzu budou probrány předmět a cíle oboru. Dále se budeme věnovat metodologickým aspektům a způsobu spolupráce jednotlivých zainteresovaných oborů, včetně rizika možných desinterpretací, které tato spolupráce může přinášet. V následující části kurzu se zaměříme na neurální mechanismy poruch a oslabení, se kterými se ve školním prostředí můžeme nejvíce setkávat. V průběhu celého kurzu bude kladen důraz na samostatné kritické myšlení studentů vztahující se k primárním psychologickým či neuropsychologickým výzkumům.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.04.2020)

BENEŠOVÁ, Miroslava, PREISS, Marek a KULIŠŤÁK, Petr. Neuroplasticita lidského mozku a její význam pro psychologii. Československá psychologie, 2009, 53,(1), 55-67. ISSN 0009-062X.

BATTRO, Antonio M., FISCHER, Kurt W. a LÉNA, Pierre J. (ed.). The educated brain: Essays in neuroeducation. Cambridge University Press, 2008.

BLAKEMORE, Sarah-Jayne a FRITH, Uta. The learning brain: Lessons for education. Blackwell publishing, 2005. ISBN: 978-1-4051-2401-0.

BUSCHKUEHL, Martin, JAEGGI, Susanne M. a JONIDES, John. Neuronal effects following working memory training. Developmental Cognitive Neuroscience, 2012, 2, S167-S179. ISSN: 1878-9293.

EYSENCK, Michael W. a KEANE, Mark T.. Kognitivní psychologie, Academia, Praha 2008, 748 s. ISBN 978-80-200-1559-4.

JAEGGI, Susanne M., et al. Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2008, 105(19),  6829-6833. ISSN 1091-6490.

KANDEL, Eric R. a SQUIRE Larry R. Neuroscience: Breaking down scientific barriers to the study of brain and mind. Science, 2000, 290 (5494): 1113-1120.

KULIŠŤÁK, Petr. Neuropsychologie. Portál, 2003. ISBN 80–7178–554–7

MARŠÁK, Jan a JANOUŠKOVÁ, Svatava. Neropedagogika – neurověda a pedagogika ve společném úsilí. Pedagogika. 2014, 64, (1),  99–116. ISSN 0031-3815.

PÁCHOVÁ, Anna.  Memory and higher cognition. International Journal of Science and Engineering Investigations, 2012, 1(7),  54-59. ISSN: 2251-8843.

PÁCHOVÁ, Anna a ŚTUMPF, Ondřej. Paměť příliš podceňovaná. In : PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech . Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, s. 100-109. ISBN 978-80-244-3037-9.

STRAKA, Ondřej, CÍGLER, Hynek a JABŮREK, Michal. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie. Pedagogika, 2014, 3, 327 -358. ISSN 0031-3815.

TURKELTAUB, Peter E., et al. Development of neural mechanisms for reading. Nature Neuroscience, 2003, 6(7), 767-773. ISSN : 1471-003X.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (22.01.2020)

Výstupem z kurzu bude seminární práce, ve které student představí a následně kriticky zhodnotí samostatně vybranou neuropsychologickou studii zaměřenou na oblast vzdělávání. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html