SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Language and Literacy Development - OPNP3Q303C
Title: Language and Literacy Development
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (04.02.2020)
Tento kurz umožňuje porozumět vývojové souvislosti jazykových schopností a rozvoje gramotnosti. Ve své podstatě vysvětluje význam konceptu tzv. pregramotnosti. Na základě stávajících poznatků odborné literatury a aktuálního výzkumu ukazuje, jak konkrétní aspekty jazykových schopností ovlivňují vývoj jednotlivých fází rozvoje gramotnosti, tedy počátečního čtení, dekódování i porozumění čtenému. Cílem kurzu je především umožnit aplikaci poznatků o souvislostech jazykových a gramotnostních dovedností do praxe psychologického poradenství, zejména do oblasti práce s dětmi s SPU.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.04.2020)

SNOWLING, M. J., & HULME, C.  (2013). Developmental disorders of language learning and cognition. John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly.

SNOWLING, M. J., & HULME, C. (Eds.). (2008). The science of reading: A handbook (Vol. 9). John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly.

CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science,2012,  23(5).

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.04.2020)

Kurz je ukončen odevzdáním písemně zpracováné seminární práce a následnou prezentací tématu seminární práce v semináři. Práce je předkládána v angličtině (kurz je vyučován v angličtině). 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html