SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychological aspects of Second language acquisition - OPNP3Q302C
Title: Psychologické aspekty výuky cizích jazyků
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (30)
summer:unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.04.2020)
Cílem kurzu je představit výzkumně podložené poznatky důležité pro porozumění zákonitostí procesu osvojování cizího jazyka. Konkrétně se kurz zaměří na seznámení studentů se základní terminologií dané problematiky a bilingvismu, a na shody a rozdíly v rozvoji mateřského a cizího (druhého) jazyka. Představeny a kriticky reflektovány budou teoretické modely osvojování cizího jazyka. Kromě postižení univerzálních procesů bude prostor věnován individuálním rozdílům. Témata kurzu budou probírána a diskutována s důrazem na možnost praktického využití získaných znalostí v profesi školního a poradenského psychologa. 1. Psychologické aspekty výuky cizího jazyka, 2. Rozvoj mateřského jazyka, 3. Rozvoj druhého/cizího jazyka, 4. Bilingvismus, 5. Individuální a věkové rozdíly žáků ve výuce cizího jazyka, 6. Skupiny žáků s problémy ve výuce cizího jazyka, 7. Poradenská podpora u žáků s problémy v rozvoji cizího jazyka.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (01.02.2020)

BENATI, Alessandro; ANGELOVSKA, Tanja. Second language acquisition: a theoretical introduction to real world applications. London, UK: Bloomsbury Publishing Company, 2016.

DEKEYSER, Robert (Ed) Practice in a Second Language: Perspectives from Applied Linguistics and Cognitive Psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. doi:10.1017/CBO9780511667275

DÖRNYEI, Zoltán. The psychology of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2009. 356 pp.

LIGHTBOWN, Patsy M.; SPADA, Nina. How languages are learned. Oxford : Oxford University Press, 2013.

LOJOVÁ, Gabriela; VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011.

ROBINSON, Peter Jake; ELLIS, Nick C. (Ed.). Handbook of Cognitive Linguistics and Second Language Acquisition. New York: Routledge, 2008.

SKEHAN, Peter. (1998). A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.

ŠPAČKOVÁ, Klára; KUCHARSKÁ, Anna. Nabývání rovin cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. Pedagogika. Počáteční gramotnost.  2012, vol. 52, n. 1-2, p. 190-204. ISSN 0031-3815

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html