SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Diagnostics and Intervetion in Counseling - OPNP3Q208A
Title: Diagnostika a intervence v poradenství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, MC [HT]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNP3Q103A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2022)
The course is focused on the most important counseling procedures - diagnostics and intervention, which is provided by counselors in education. The first part of the course will be theoretical. Attention will be paid to the principles, principles and stages of psychological diagnostics and interventions (data collection, hypothesis formulation, preparation of diagnostic procedure - selection of appropriate methods, interpretation of results, conclusion - psychological findings, recommendations, prognosis; end of interventions), with an emphasis on school field. The second part of the course will accompany students with diagnostic and interventional approaches in school counseling facilities. There will be a disability and concretization of orders in the school counseling workplace, pedagogical-psychological counseling center, special pedagogical center and educational care center, in accordance with current legislation (Decree No. 72/2005 Coll., On the provision of counseling services in education, as amended ). Emphasis will be placed on individual age periods when specifying orders - diagnostic and intervention procedures at individual workplaces will be considered in the development context.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2023)

ředmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:

  • přednášky 24 hodin celkem
  • semináře 12 hodin celkem

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 18 hodin celkem
  • zpracování úkolů a příprava na semináře 12 hodin

Příprava na zkoušku: 24 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2022)

DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika Praha: UK PedF 2002.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003.

KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství. In Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123 ? 142.

KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v SPC. Praha: IPPP ČR, 2007.

MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992.

Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001.

SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001.

ZAPLETALOVÁ, J. A KOL. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2022)

Zkouška se uskuteční formou testu. K ní musí mít student splněn všechny úkoly. 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (01.02.2023)

Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. 

Témata (jejich řazení bude podáno na vstupní přednášce): 

1. Zásady, principy a etapy psychologické diagnostiky (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Diagnostika jako předpoklad navazujících intervencí, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). 

2. Zásady tvorby diagnostických nástrojů, psychometický pohled, statická a dynamická diagnostika. Práce s manuály testů. 

3-4. Diagnostické přístupy ve školním poradenském pracovišti. Navazující intervence. 

5.-6. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - pedagogicko-psychologická poradna. 

7. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - speciálně pedagogické centrum. 

8. Diagnostické a intervenční přístupy ve střediscích výchovné péče. 

9. Diagnostika školní zralosti, diagnostické zakázky ve vztahu k vývojovým obtížím žáků. 

10.-12. Diagnostika školní neúspěšnosti, specifických poruch učení a chování, NKS aj. 

Semináře (praktické zaměření): 

1. Diagnostika rodiny,  rodič v procesu formulování zakázky, anamnéza, intervence v rodině. 

2. Standardy diagnostiky, manuály diagnostických nástrojů

3. Diagnostika třídy, intervenční přístupy 

4. Intervenční přístupy v ŠPP, ŠPZ - ve prospěch žáků s SVP a žáků s výukovými obtížemi 

5. Preventivní a intervenční přístupy u žáků s výchovnými obtížemi a rizikovým chováním 

6. Profesní poradenství - diagnostické aspekty

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2023)

Studenti plní stanovené úkoly pro přednášky i pro semináře, dle vyčíslení hodin v Deskriptorech. 2 úkoly jsou odevzdávány v písemné podobě. Reflektivní přístup na seminářích. 

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2023)

Pro výuku v předmětu je připraven kurz v Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2459. 

Přístupové heslo bude studentům sděleno na první přednášce. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html