SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Diagnostics in Children - OPNP3Q207A
Title: Psychodiagnostika dětí
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, MC [HT]
Capacity: 28 / 56 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Lenka Krámská, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Lenka Krámská, Ph.D.
PhDr. Daniel Kubín
Pre-requisite : OPNP3Q103A
Is pre-requisite for: OPNP3Q414B
Annotation -
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
The aim of the course is to introduce students to the basics of psychological diagnosis of children and youth. The course consists of two thematic blocks.1. Block of basic theoretical knowledge in the field of psychological diagnostics of children and youth. It creates the conditions for understanding the theoretical background of the so-called psychometric and dynamic procedures in psychodiagnostics and shows the advantages and limitations of both approaches. 2. Practical applications. It introduces the basic materials used in psychodiagnostics. Orientates the student in the range of psychometric tools and methodologies available for the Czech population, leads to an understanding of the quality features of psychometric tools. Generally introduces procedures for assessing: school readiness, cognitive ability structure, literacy, personality, social competences, motivation. Model procedures for diagnosing SPU, language and communication development disorders, mental retardation.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jana Tylš Adámková, Ph.D. (04.02.2022)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:

  • přednášky 12 hodin celkem
  • semináře 24 hodin celkem

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 18 hodin celkem
  • zpracování úkolů a příprava na semináře 12 hodin

Příprava na zkoušku: 24 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (02.02.2020)

RABOCH, J., HRDLIČKA, M., MOHR, P., PAVLOVSKÝ, P., & PTÁČEK, R.( 2015).DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum,

MKN-10.revize (2009). Duševní poruchy a poruchy chování. Praha, Psychiatrické centrum,

SVOBODA,M.(ed.),Krejčířová,D.,Vágnerová,M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících.  Praha, Portál, 2001 

VÁGNEROVÁ,M., Klégrová,J.( 2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum,

ČEŠKOVÁ, E., SVOBODA, M., & KUČEROVÁ, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Portál.

ŠÍPEK, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství

ZAPLETALOVÁ, J. a kol. (2006). Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: IPPP ČR.

URBÁNEK, T. DENGLEROVÁ, D. ŠIRŮČEK, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.

MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014) Vývoj jazykových schopností. Praha: Grada, str. 177-217.- Vybrané kapitoly.

ŠIRŮČEK, J., ŤÁPAL, A., & LINHARTOVÁ, P. (2014). Potřeba poznávání: Studie psychometrických charakteristik zkrácené české verze škály potřeby poznávání Československa Psychologie, 58(1).

HŘEBÍČKOVÁ, M., JELÍNEK, M., BLATNÝ, M., BROM, C., BUREŠOVÁ, I., GRAF, S., & ZÁBRODSKÁ, K. (2016). Big five inventory: základní psychometrické charakteristiky české verze BFI-44 A BFI-10. Československa Psychologie, 60(6).

 

Manuály Vybraných psychometrických nástrojů  z produkce Psychodiagnostika 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Daniel Kubín (27.01.2024)

Závěrečný písemný test.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Daniel Kubín (27.01.2024)

 

Tématické bloky ve výuce:

1)      Psychologická diagnostika - teoretický úvod do psychologické diagnostiky dětí a mládeže 

Obecné principy diagnostického procesu v klinické psychologické praxi; psychometrický  a dynamický přístup v ps. diagnostikce (výhody i limity);  psychologický test jako nástroj ps. diagnostiky, teorie tvorby ps. testů, formy psychologického testování, uvedení do psychometriky.

2)  Specifika dětské diagnostiky 

Specifické otázky diagnostiky dětí a mládeže, diagnostický setting; klinické metody v diagnostice dětí

3)      Testy a testové baterie pro hodnocení inteligence 

Základní principy konstrukce a uspořádání testů inteligence, SB IV, WPPSI, SON-R, WISC, IDS, IDS-P, K-ABC a další.

4)      Vývojové škály 

Uvedení do oblasti tvorby a používání vývojových škál, propojení s poznatky  vývojové psychologie (Piagetova teorie vývoje myšlení, teorie attachmentu), Brazelton, Gesell, BSID-II, III, Bayley IV a jejich srovnání. 

5)      Diagnostika dílčích schopností z pohledu neuropsychologického vyšetření 

Zraková percepce: Edfeldt, Frostigová, motorika: MABC-2, Orientační test dynamické praxe, pozornost: d2, číselný čtverec, TMT, paměť: Rey-Osterriethova kompl. figura, AVLT, Bentonův vizuální retenční test

6)      Diagnostika PAS 

ADOS, ADIR, CARS, screeningové dotazníky, využití jiných dg. nástrojů (inteligenční soubory, ROR …)

8)      Projektivní metody 

Specifika diagnostiky osobnosti v dětském věku; TAT a odvozené metody (CAP, CATO, Apercepční karty pro adolescenty, Michalovo projektivní interview, Roberts-2, TEMAS) + rekapitulace skórovacích systémů

ROR u dětí - hodnocení vývojové úrovně; kresba - jako hodnocení vývojové úrovně (včetně pojetí vývoje kresby v dětském věku) + rizika užití jako projektivní metody; další metody (Scénotest, Test světa)

9)      Dotazníky a škály 

Specifika užití v dětském věku, klinické: depresivita (CDI), úzkost (CMAS, STAI. KSAT), symptomy posttraumatu, exekutivní fce (BRIEF, Connersová); osobnost: Eysenck (JEPI, B-JEPI, JEPQ), Cattell (HSPQ, CPQ), Piers-Harris 2, Freiburský osobnostní dotazník

10)   Rodinná diagnostika 

Uvedení do problematiky diagnostiky rodinného prostředí, rozhovor (inspirace rodinnou terapií, systemikou); pozorování volné a při řízené činnosti; dotazníkové metody + Bene Antony; projektivní - kresba (začarované) rodiny, Scénotest; FAST

11)   Speciální otázky dětské diagnostiky

Diagnostika dětí se zrakovým, sluchovým, příp. kombinovaným postižením. Secifické metody (Reynel-Zinkinové škály, ITVIC, Tactual Profile a další).

 

Ke kurzu jsou založeny studijní opory v Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9930¬ifyeditingon=1

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Daniel Kubín (27.01.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je 75% docházka a aktivní účast na seminářích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html