SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Diagnosis of Autism Spectrum Disorder - OPNP3Q205B
Title: Diagnostika autismu
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNP3Q103A
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)
The course focuses on autism spectrum disorders (ASD) with an emphasis on ASD diagnostics. Screening tools, main diagnostic tools and intervention approaches will be introduced during the semester. Students will acquire knowledge and skills to work with the target group.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)
Celková časová zátěž studenta 108,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 4
Přidělené kredity 4
Zakončení KZ
   
Přímá výuka  
Přednášky: 0
Cvičení: 2
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2020)

Attwood, T. Asperger´s syndrome: A Guide for Paents and Professional. London: Jessica Kingsley Publishers, 2000.

Frith, U. Autism: Explaining the enigma. Oxford: Basil Blackwell, 1989.

Happé, F. Autism: An Introduction to Psychological Theory. London: UCL Press, 1994.

Howlin, P. Autismus u dospívajcích a dospělých. Praha: Portál, 2005.

Hrdlička, M,, Komárek, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004.

Krejčířová, D. Diagnostika autismu. Praha: IPPP ČR, 2000.

Schopler, E. Příběhy dětí s autismem. Praha: Portál, 1999.

Šporclová, V. Autismus od A do Z. Praha: Pasparta, 2018. 

Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.

Wing, L. Autistic spectrum disorders. British Medical Journal, 1996, 312, s. 327-328.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

Témata:
1. Uvedení do problematiky autismu
2. Zařazení autismu do Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN 10)
3. Charakteristické projevy poruchy, autistická „triáda“ postižení
-  Komunikace
-  Sociální vztahy a sociální chování
-  Představivost, hra
4. Autismus jako „vývojová porucha“ (vývoj postižení a jeho projevů v jednotlivých věkových obdobích)
5. Diagnostika autismu
-  Screening jako nástroj včasné diagnostiky a jeho využití v poradenské práci

- Psychologické vyšetření a jeho struktura

- Diagnostické nástroje pro poruchy autistického spektra (ADOS-2, ADI-R)
6. Volba vhodné intervence, speciálně pedagogická diagnostika a stanovení vhodné intervence (sestavení individuálně vzdělávacího plánu, vzdělávacího profilu)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2020)

Pro zakončení předmětu zpracují studenti analýzu zadané kazuistiky a prokáží znalost základních pojmů vztahujících se k PAS prostřednictvím písemného testu.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2488

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html