SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prevention and intervention in the classroom - OPNP3Q204B
Title: Práce se třídou
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
The course focuses on the work of a psychologist with a classroom. After introduction to the theoretical foundations of this work, specific approaches and methods of group work will be presented in the seminars. A separate topic is the concept of classroom lessons at school.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (02.01.2024)

Cílem předmětu je seznámit studenty s technikami podpory pozitivního sociálního klimatu a s metodami orientujícími se na změnu. Studenti se seznámí se základní charakteristikou sociální skupiny ve třídě (role, status, pozice). Představeny jsou možnosti intervence v  třídním kolektivu a různé projekty realizované v praxi pro podporu vybraných cílů (práce s třídními pravidly, zvýšení koheze skupiny, zvýšení tolerance k odlišnostem ve skupině, podpora bezpečného prostředí,  prevence školní neúspěšnosti, teambuildingové aktivity).  Jsou naznačeny možné alternativní formy práce při optimalizaci třídního klimatu, využití her a jejich reflexe. Blok věnovaný třídnickým hodinám se zabývá možnostmi zdokonalení využití učebního a výchovného potenciálu školní třídy formou tzv. „třídních setkání“, které mohou patřit mezi efektivní preventivní metody práce se školní třídou, jedná se o kontinuálně používaný postup podpory pozitivního vývoje třídy.

Výstupy z učení:

- studenti charakterizují třídu jako sociální skupinu (vyjmenují znaky této skupiny, principy dynamiky, význam rolí)

- studenti diskutují o charakteristikách třídy jako sociální skupiny

- v modelových situacích studenti aplikují vybrané postupy pro dosažení stanoveného cíle při práci s třídní skupinou (dodržování pravidel, koheze, tolerance, bezpečí apod.)

- vysvětlí princip třídnických hodin, jejich potenciál

- navrhují hry a metody pro práci s třídním kolektivem, dle jasně stanoveného záměru.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Celková časová zátěž studenta

80

Přímá výuka      24 hodin

Samostudium literatury (za semestr)         10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)   3 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)          3 hodiny

Plnění předmětu

Příprava na výuku a závěrečný test           40 hodin

 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.

Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK.

Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.

Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál.

Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK.

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.

PAVLAS MARTANOVÁ, Veronika. Pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku: Sociální kompetence. Praha: Raabe, 2014.

Martanová, V. (2014). KuliFerda a jeho svět: pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku (1st ed.). Praha: Raabe.

Švamberk Šauerová, M. (2023) Školní wellbeing - celoroční projekt ve spolupráci s ČT Edu: https://edu.ceskatelevize.cz/okruh/skolni-wellbeing

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.

http://klima.pedagogika.cz/

https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Tematické bloky:
Třída jako sociální skupiny, typologie tříd
Fáze vývoje školní třídy
Role ve třídě
Dynamika školní třídy (koheze a tenze ve třídě)
Diagnostika školní třídy a její zásady (základní diagnostické nástroje)
Pravidla intervenční práce se školní skupinou – změna třídního klimatu
Třídnické hodiny
Patologie školní třídy a posun normy ve školní třídě
Šikana a její řešení
Alternativní možnosti diagnostiky a intervence
Využití hry při práci se třídou – typologie her
Význam reflexe a využití zážitkové pedagogiky při práci se třídou
Komunitní kruh a jeho pravidla

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Podmínkou ukončení je aktivní účast v rozsahu min. 70%, průběžné plnění úkolů a představení konkrétní techniky práce s třídou.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html