SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specific learning disorders - difficulties in literacy development - OPNP3Q203A
Title: Specifické poruchy učení - výukové obtíže žáků
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNP3Q103A
Annotation -
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
he aim of the course is to develop students' understanding of the form and causes of learning difficulties experienced by students in relation to the development of basic literacy skills. By means of lectures and work with professional sources (research reports, literature, case studies, examples of pupils' written work) and their critical analysis, students will gradually become familiar with the issues of the development of reading, writing and numeracy in the context of school and counselling practice. Special attention will be paid to the issue of Specific Learning Disabilities (SLD) - defining the basic terminology, theoretical concepts of SLD and principles of diagnosis. Emphasis will be placed on an interdisciplinary approach to addressing literacy difficulties based on a preventive-intervention model of care.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.09.2021)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:

  • přednášky 12 hodin celkem
  • semináře 12 hodin celkem

Příprava:

  • doplňující studium prezentací, videonahrávek v Moodle 12 hodin celkem
  • samostudium odborné literatury 24 hodin celkem
  • zpracování úkolů a příprava na semináře 24 hodin

Příprava na zkoušku: 36 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (05.02.2020)

BUTTERWORTH Brian. The implications for education of an innate numerosity-processing mechanism. Phil.Trans. R. Soc, B373: 2017 0118.http://dx.doi.org/10.1098/rstb.2017.0118

CARAVOLAS, Markéta a Jan VOLÍN. Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníků ZŠ. Praha: IPPP, 2005

MERTIN, Václav a Anna KUCHARSKÁ a kol. Od diagnostických kritérií specifických poruch učení k poskytování péče všem potřebným dětem. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.
 
KUČEROVÁ, Olga a Anna KUCHARSKÁ. Vázaný a nevázaný vzor písma v českých školách. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-969-8.
 
KUCHARSKÁ, Anna. Nespecifické výukové problémy. In Valentová, L. Školní poradenství I. Praha: UK PedF, 2013, s. 104-128.

KUCHARSKÁ, Anna a kol.. Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2015  str. 57-83. ISBN 978-80-7290-862-2.

PRAŽÁKOVÁ, Kateřina a Klára ŠPAČKOVÁ. Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(2) ,2018. 69–90.
 
ŠPAČKOVÁ, Klára a kol. Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží  – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: PedF UK, 2016. ISBN: 978-80-7290-863-9
 
ŠPAČKOVÁ, Klára. Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? Psychologie pro praxi 1 – 2/2016, L I , str. 95-107

Vyhláška č. 27/2016 Sb.o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

Vyhláška č. 72/2005 Sb ve znění 116/2011 Sb.o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění zákona č. 82/2015 Sb.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.09.2021)

Témata jednotlivých přednášek a seminářů:

1.-3. Pojem SPU, jeho vývoj, typologie SPU, klinické projevy specifických obtíží ve čtení, psaní a matematice. Další specifické obtíže.

4. Specifické vs. nespecifické poruchy učení – význam a důsledky školní ne/úspěšnosti, ukazatelé školní úspěšnosti zdroje výukových problémů (rodina, škola, žák).

5. Vývojové a sociální aspekty SPU – projevy a problémy v jednotlivých vývojových etapách, dítě s SPU, rodiče dítěte s SPU, učitelé dítěte s SPU, spolužáci dítěte s SPU.

6.-7. Historie a stav SPU v ČR: vývoj od 50 let do současnosti, přínosy jednotlivých období, limity; školská legislativa jako jeden ze zdrojů změn v péči o žáky s SPU; aktuální problémy dneška, inkluzivní vzdělávání a systém poradenské podpory.

8.-9. Metodologicko-diagnostický blok – diagnostika SPU jako jeden z nejobvyklejších typů zakázek v poradenském systému ve školství; aktuální problémy diagnostiky, diagnostická kritéria, psychologická diagnostika, psychologické vyšetření, zásady, požadavky (např. informovaný souhlas), etapy diagnostického procesu, přímé a nepřímé zdroje. Průběh vyšetření na odborném pracovišti, interpretace, závěr, prognóza, navazující intervence.

10.-11. Teoretické aspekty SPU v historickém kontextu – medicínské pojetí, diskrepantní pojetí, kognitivní přístup, vizuální, fonologická, rychlého auditivního zpracování, mozečková, magnocelulární ortografická hloubka pravopisu jazyka.

12. Problematika rozvoje rané gramotnosti – teoretické modely čtení a psaní, čtení jako komplexní proces – různé typy specifických obtíží, problematika osvojování cizího jazyka.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.09.2021)

Požadavky k zakončení předmětu:

  • aktivní účast na seminářích, účast 80 %
  • zpracování průběžných úkolů, skupinová práce, vystoupení na seminářích

Písemná zkouška

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.09.2021)

Pro předmět je zpracován kurz v Moodle, adresa a přístupové heslo budou studentům sděleny na první přednášce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html