SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Intercultural Communication in Education II - OPNP1Q146B
Title: Interkulturní komunikace ve vzdělávání II
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 1/1, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Interchangeability : ON913039
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)
Kurz je zaměřen na problematiku dětí s menšinovým či migračním původem. Zabývá se otázkami postavení a sociálního přijetí těchto dětí ve škole, vrstevnické skupině; otázkami přístupu ke vzdělání. Zároveň se zaměřuje i na postoje učitelů a zapojení rodičů do procesu vzdělávání.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Cílem je zvýšení odbornosti a kompetence studentů v přístupu k dětem, žákům, studentům a rodinám, které pocházejí z odlišného sociokulturního prostředí než většinová populace. Odbourávání či reflexe etnocentrického postoje a tak získání profesionálního přístupu při jednání s cizinci, příslušníky menšin či jedinců ze socio-kulturně handicapovaného prostředí.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

BARŠOVÁ, Andrea-Barša,Pavel: Přistěhovalectví a liberální stát: Imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3875-6.

BARTH, Frederik (ed.). Ethnic Groups and Boundaries. The Social Organisation of Culture Difference. 2nd printing. Bergen: Universitets Forlaget,1969.

ERIKSEN, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností : rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.

FABIANOVÁ, Tera. Jak jsem chodila do školy. Brno: Společenství Romů na Moravě, 1992.

KOSTELECKÁ, Yvona & HÁNA, David & HASMAN, Jiří. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-896-7.

LEVITT, Peggy. Roots and Routes: Understanding the Lives of the Second Generation Transnationally. Journal of Ethnic and Migration Studies, 2009. 35. 1225-1242. 10.1080/13691830903006309.

MORGENSTERNOVÁ, Monika – ŠULOVÁ, Lenka. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.

OGBU, John U. Black American Students in an Affluent Suburb. A Study of Academic Disengagement, 1rst printing, Mahwah: LEA, Inc. 2003. ISBN 0-8058-4516-X.

PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. 2.rozšíř.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.

SZALÓ, Csaba. Transnacionální migrace : proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.175 s.

SOURALOVÁ, Adéla.: Vzdělané dítě jako úspěšné naplnění migračního a rodičovského projektu? Vietnamské matky, jejich děti a vzdělanostní aspirace. Sociální Studia, 2014, 11: 75-97.10.5817/SOC2014-2-75.

TATUM, B.D. „Why Are All the Balck Kids Sitting Together in the Cafeteria?“ And Other Conversations About Race. 2.vyd. New York: Basic Books, 2003.

ZÁLESKÁ, Klára. Vzdělávání dětí cizinců perspektivou rovných vzdělávacích příležitostí. Studia paedagogica, 2018, 23 (3), s. 139–164, lis. 2018. ISSN 2336-4521.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Přímá výuka, diskuse

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Seminární práce na téma žák z menšiny. Případová studie zaměřená na oblast výchovy a vzdělávání.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Kurz Interkulturní komunikace ve vzdělávání II se zaměří na teoretické koncepty ve vzdělávání dětí z odlišného socio-kulturního prostředí (Reuven Feuerstein, John U.Ogbu), uvede studenty do školní reality, seznámí je s integračními programy, programy na podporu vzdělávání (Začít spolu/Step by step, SIM, Čeština pro cizince, Komunitní školy) a s dostupnými nástroji pro vzdělávání učitelů.

            V kurzu budou prezentovány profily jednotlivých etnických a náboženských minorit (Romové, Ukrajinci, Vietnamci, Bulhaři a Řekové, muslimové, Židé) a jejich postoje a strategie, které zaujímají ke vzdělávání. Kurz neopomine ani situaci azylantů a specifika azylu.

            Seminář kurzubude směřovat k přímému seznámení se se situací dítěte ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a jeho rodiny. Studenti budou aktivně kontaktovat osoby ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, případně cizince či bývalé azylanty. a provádět s nimi interwiev. Na jejich základě vypracují kazuistiky respondentů, které budou sloužit k hlubší analýze. Na seminářích budou prezentovány mikrovýstupy z terénních dat a stanou se východiskem seminární práce studentů.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Účast na kurzu 70%, závěrečná seminární práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html