SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prevention and intervention in the classroom - OPNP1Q135B
Title: Práce se třídou
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 1/1, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNP1Q101A
Interchangeability : ON913044
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.10.2019)
The course focuses on school psychologist work with groups of pupils. It will provide the basic introduction to the topic and also reflect selected approaches to the work with social group.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.11.2019)

Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.

Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK.

Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.

Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál.

Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK.

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.

PAVLAS MARTANOVÁ, Veronika. Pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku: Sociální kompetence. Praha: Raabe, 2014.

Martanová, V. (2014). KuliFerda a jeho svět: pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku (1st ed.). Praha: Raabe.

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.

http://klima.pedagogika.cz/

https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (24.10.2019)

Okruhy řešených témat:

Třída jako sociální skupina

Diagnostika třídy

Práce se třídou - školní psycholog a třídní učitel (kdy a jak vstupovat do třídy, práce psychologa prostřednictvím třídního učitele)

Budování skupiny (pravidla fungování, témata práce, prevence x intervence, budování vztahů a komunikace)

Techniky rozvíjení vztahů mezi žáky

Rozvíjení sociálních kompetencí u mladších žáků

Reflexní skupiny

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (21.10.2019)

K úspěšnému zakončení předmětu je nezbytná účast na seminářích v rozsahu 70% a absolvování závěrečné reflexivní skupiny, která bude probíhat ve dvou menších skupinách v rámci posledního setkání 9. 1. 2020.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html