SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychological Diagnostics of Children - OPNP1Q119A
Title: Diagnostika dětí
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 1/2, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (30)
summer:unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Magdalena Kohout-Diaz
Pre-requisite : OPNP1Q111A
Interchangeability : ON913012
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jana Tylš Adámková, Ph.D. (19.09.2021)
Cílem kurzu je seznámení studentů se základy diagnostiky dětí a mladistvých, zaměříme se na specifika diagnostické práce s dětmi a studenti budou seznámeni s testovými metodami využívaných v praxi klinické psychologie, s možnostmi jejich využití i jejich limity.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Jana Tylš Adámková, Ph.D. (19.09.2021)

Baštecká, B., Goldmann,P.: Základy klinické psychologie. Portál, Praha, 2001

 

Hort,V.-Hrdlička,M.-Kocourková,J.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha,Portál,2000

 

La Barre, F.: Jak mluví tělo.Neverbální chování v klinické praxi. Praha,Triton, 2001

 

Mezinárodní klasifikace nemocí 10.revize Praha, Psychiatr.centrum: Zprávy č.102,1992

 

Říčan,P.-Krejčířová,D. a kol.: Dětská klinická psychologie. 3.vydání Praha,Grada,1997

 

Říčan, P., Ženatý J.: K teorii a praxi projektivních metod. Psychodiagnostické testy, Bratislava,1988

Svoboda,M.(ed.),Krejčířová,D.,Vágnerová,M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících.

Praha, Portál, 2001

Vágnerová,M., Klégrová,J.: Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum, 2008

 

Manuály jednotlivých technik vydaných : Psychodiagnostika , Bratislava, Brno

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jana Tylš Adámková, Ph.D. (19.09.2021)

Výuka je založena na přednáškách o teoretickém pozadí diagnostiky a jednotlivých diagnostických metod, v rámci seminářů budou studenti seznámeni s vlastní administrací metod a se základy interpretace jejich výsledků.

Zároveň bude zřízen kurz v moodle, kde budou pro studenty poskytnuty další studijní materiály vedle doporučené literatury.

Výuka bude probíhat prezenčně, v případě nutnosti bude výuka přesunuta do online prostředí, bude využita platforma zoom, kde bude probíhat výuka v čase standardních setkání.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jana Tylš Adámková, Ph.D. (19.09.2021)

Studenti jsou seznámeni s přehledem jednotlivých technik zaměřených ke komplexní

či cílené diagnostice v klinické praxi s přihlédnutím k MKN 10.

.

Na počátku kurzu se studenti seznámí se strukturou diagnostiky dětí a mladistvých ?

  • úvodní fází,
  • vlastním vyšetřením,
  • jeho závěrem,
  • problematikou formulací psychologické zprávy.

 

Je důležité znát diference mezi charakteristikou :

  • testových metod
  • základních klinických metod ? pozorováním, rozhovorem a analýzou výtvorů.

 

Při diagnostice širokého spektra spadajícího do pásma dětí a mladistvých je nutné zvažovat specifičnost psychologického vyšetřování v závislosti na věku ? tedy :

  • dětí útlého věku,
  • dětí věku předškolního,
  • věku školního,
  • dětí dospívajících.

 

Dále je nezbytné zvažovat další faktory :

? faktory vývoje,

? faktory kritéria ke kterému se diagnostika vztahuje,

? faktory volby diagnostických metod, testové baterie

? faktory na straně vyšetřujícího, tedy vliv osobnosti psychologa na diagnostiku.

 

Nedílnou součástí diagnostiky je přítomnost etických problémů a nutnost respektu základních etických principů diagnostické práce.

 

Další částí kurzu je praktické seznámení s dílčími postupy, nejužívanějšími metodami a technikami

 

 

Diagnostika se dále člení podle zjišťování jednotlivých dílčích oblastí :

 

Diagnostika schopností

 

  • Diagnostika inteligence

( obecná pravidla diagnostiky inteligence, testy inteligence jako nejčastěji používané metody, hodnocení výsledků a jejich interpretace, problematika administrace testových metod a její variabilita )

 

  • Základní testy diagnostiky vývojové úrovně ? nejčastěji užívané u nás

( Vývojové škály sledující psychomotorický vývoj dětí : Gesell, Bayley,

Terman a úpravy TM

Wechslerovy testy a jejich modifikace WISC

Ravenovy testy

Amthauerův test struktury inteligence IST

 

Diagnostika paměťových schopností

 

  • nejčastěji používané testy paměťových schopností ? specifické paměťové testy krátkodobé paměti ? verbální, mechanické verbální paměti, sekvenční paměti, verbální asociační učení, verbální paměť pro smysluplné sdělení,
  • testy krátkodobé neverbální paměti ? abstraktní vizuální paměť ( Reyova komplexní figura ), vizuální sekvenční paměť, vizuální paměť pro smysluplné celky
  • metody k hodnocení střednědobé paměti
  • metody k vyšetření dlouhodobé paměti

 

Diagnostika pozornosti

 

  • screening vnějších projevů pozornostních funkcí
  • testy pozornosti ( číselný čtverec, test cesty, číselný obdélník

 

Diagnostika školní zralosti

 

  • sreeningové posouzení školní zralosti
  • podrobnější diagnostika školní zralosti připravenosti

( fonologická percepce, vizuální percepce, grafomotorické schopnosti, dg řeči, hodnocení úkolového chování, hodnocení úrovně mentálních schopností, hodnocení sociálně adaptivního chování

 

Diagnostika školních dovedností

 

  • specifická diagnostika čtení,
  • psaní,
  • matematických schopností a dovedností

 

Projektivní techniky užívané v diagnostice dětí a mladistvých zaměřené i na interpersonální vazby a vztahy a emoční prožívání

 

Tyto techniky můžeme členit podle způsobu reakcí :

  • asociační techniky
  • konstruktivní techniky
  • doplňovací techniky
  • techniky založené na výběru a řazení
  • expresivní metody

 

 

Podrobněji tedy :

  • kresebné testy
  • testy doplňování vět
  • CAT
  • Projekční vyprávěcí test
  • Projektivní interview
  • Bene- Anthony test rodinných vztahů
  • Sceno test
  • TAT
  • ADOR
  • Rosenzweigův test

 

Další diagnostika emočních stavů- dotazníky

 

  • dotazníky cílené na dílčí oblasti ( J.E.P.I. ?

 

Diagnostika specifických oblastí

 

  • lateralita
  • kognitivní zralost / deficit ( Edfeldtův reverzní test, Test obkreslování-Matějček, Frostigová

 

 

 

V průběhu kurzu se studenti seznámí s diagnostikou a technikami nejčastěji u nás užívanými, zároveň budou zvažovány i limity jejich užití a jejich adekvátnost v diagnostickém procesu.

 

V seminární části kurzu si frekventanti zároveň prakticky ověří schopnost práce s administrací technik, jejich vyhodnocením i interpretací a vypracováním cíleného závěru zjištěných dat s návaznou možnou prognostickou složkou komplexní diagnostiky.

 

Během celého kurzu jsou zvýrazňovány i etické problémy týkající se především diagnostiky dětí a etika sdělování výsledků rodičům, zadavatelům diagnostického vyšetření.

 

Vzhledem ke komplexnosti problematiky je podmínkou zkoušky aktivní účast studenta na semináři.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jana Tylš Adámková, Ph.D. (19.09.2021)

Kurz bude zakončen ústní zkouškou. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html